Page 52 - 881309_plastyka
P. 52

Ciekawe!                             Więcej na temat


                                            Stylowe elementy dekoracyjne
















       Gargulce na wieży katedry
       Notre Dame w Paryżu,
       XII–XIV wiek

       Gargulec (łac.  gargulio ‘gar-
       dło’) to dekoracyjne zakończe-
       nie rynny dachowej, wystające
       poza lico muru, które służy do
       odprowadzania wody deszczo-
       wej. Gargulce i maszkarony
       zwykle umieszczano na ze-
       wnętrznych łukach i dachach
       świątyń: ostrzegały przed złem
       i jednocześnie przed nim chro-
       niły. Początkowo wykonywano          Dekoracyjne maszkarony na attyce krakowskich Sukiennic
       je z kamienia, później – z blachy.   Maszkaron to motyw dekoracyjny w formie stylizowanej głowy ludz-
       W czasach gotyku we Francji          kiej lub na pół zwierzęcej, o zdeformowanych rysach i najczęściej
       przybierały fantazyjne formy:        fantastycznej fryzurze. Stosowany był często w rzeźbie architekto-
       twarzy ludzkich, paszczy zwierzę-    nicznej – na zwornikach lub głowicach kolumn budowli w stylu goty-
       cych, fantastycznych stworów.        ckim, renesansowym i barokowym. Maszkarony można też zobaczyć
       Najpiękniejsze z nich dekorują       na fontannach, gdzie zwykle stanowią ujście wody.
       katedrę Notre Dame w Paryżu.            W Polsce najbardziej znane są maszkarony dekorujące krakow-
       Z Francji rozpowszechniły się na     skie Sukiennice. Terminem tym dawniej określano budynki handlowe
       całą Europę.
                                            umieszczane na środku rynków w europejskich miastach. Najczęściej
                                            znajdowały się w nich kramy z suknem. Tego typu budowla znajduje
                                            się również na Rynku Głównym w Krakowie. Po pożarze w połowie
                                            XVI wieku krakowskie Sukiennice zostały odbudowane  i wykoń-
                                            czone w stylu renesansowym przez włoskiego rzeźbiarza Jana Marię
                                            Padovano. Do budowli dodano attykę z maszkaronami, a także
                                            ganki ze schodami od strony południowej i północnej. Dzięki temu
                                            Sukiennice stały się nie tylko halą targową spełniającą ważne funk-
                                            cje, ale obok ratusza, najbardziej reprezentacyjną budowlą miejską.

                                        50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57