Page 92 - 881309_plastyka
P. 92

6.3       Obrazy i style





                                                               Na początku XX wieku artyści we Francji zaczę-
                                                               li stosować w swoich dziełach kontrastową, żywą
                                                               i zróżnicowaną kolorystykę, a barwy na ich obra-
                                                               zach  najczęściej  nie  odzwierciedlają  rzeczywi-
                                                               stości. Ten kierunek w malarstwie został nazwa-
                                                               ny fowizmem, od francuskiego rzeczownika les
                                                               fauves [czyt. le fow], oznaczającego dzikie zwierzę-
                                                               ta. Fowiści przedstawiali świat, w którym drzewa
                                                               mogły być niebieskie, niebo – czerwone, a słońce
                                                               – zielone. Jednym z najsłynniejszych fowistów był
                                                               Henri Matisse [czyt. ąri matis]. Plamy czystych,
                                                               żywych kolorów tworzą na jego obrazach bardzo
                                                               uproszczone i dekoracyjne kształty.













       Henri Matisse, Pani Matisse. Portret z zieloną smugą,
       1905

                                                                  Inna grupa artystów całkowicie odrzuciła przed-
                                                               stawienia rzeczywistości na rzecz nowych form –
                                                               układu linii, barwnych plam, prostych form geome-
                                                               trycznych. Sztuka abstrakcyjna, bo tak nazywa się
                                                               ten kierunek, jest bezprzedmiotowa – nie przedsta-
                                                               wia ludzi ani zwierząt, nie opowiada żadnej historii.
                                                               Obraz abstrakcyjny jest układem linii i plam ukaza-
                                                               nych tak, aby tworzyły całość. Abstrakcjonizm
                                                               dzieli się na geometryczny oraz niegeometryczny.
                                                               Za pierwszy obraz abstrakcyjny uważa się Pierwszą
                                                               akwarelę  abstrakcyjną,  dzieło  Wassilego  Kandin-
                                                               skiego.



       Wassily Kandinsky, Pierwsza akwarela abstrakcyjna,
       1910

                                        90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97