Page 94 - 881309_plastyka
P. 94

Artyści, jak Jackson Pollock [czyt. dżekson po-

                                                               lok], będący przedstawicielami kierunku informel
                                                               lub art informel (fr. art informel [czyt. ar ęformel]
                                                               ʻsztuka  bezkształtna’)  nie  planowali  swoich  obra-
                                                               zów. Wierzyli, że tworzenie nie powinno być kon-
                                                               trolowane przez rozum czy poddane pod rozwagę
                                                               twórcy. Płótna pokrywali spontanicznie barwnymi
                                                               plamami, liniami – farby wylewali bezpośrednio na
                                                               podłoże, tak by pozostawić na nim barwne ślady.
                                                               Powstawał z nich gotowy obraz, skończony wtedy,
                                                               gdy artysta go za taki uznał (patrz: s. 104).


                                                                  Masowa produkcja i konsumpcyjny charakter
                                                               zachodniej  cywilizacji  stały  się  inspiracjami  dla
                                                               kierunku w sztuce zwanego pop-artem. Malo-
                                                               wano dowolnie zestawione fragmenty reklam i ko-
                                                               miksów,  przedstawiano  dokładnie  odwzorowane
                                                               przedmioty codziennego użytku. Wykorzystywano
                                                               takie  środki  plastyczne  jak  malarstwo,  aranżacje
                                                               przestrzenne i instalacje. Jednym z najwybitniej-
                                                               szych przedstawicieli pop-artu był Andy Warhol
       Jackson Pollock w trakcie tworzenia obrazu              [czyt. endi łorhol] (patrz: Link do wiedzy).


                                                                  Op-art (ang. optical art ʻsztuka optyczna, wzro-
                                                               kowaʼ) to kierunek w sztukach plastycznych, m.in.
                                                               w malarstwie, sztuce użytkowej, modzie, którego
                                                               zadaniem jest oddziaływanie na wzrok widza. Ar-
                                                               tyści tego kierunku tworzyli dzieła złożone z powta-
                                                               rzających  się  geometrycznych  wzorów,  dających
                                                               złudzenia  optyczne  i  wrażenia  głębi  oraz  ruchu.
                                                               Op-art rozwijał się w połowie XX wieku. Ulubio-
                                                               nym motywem malarki Bridget Riley [czyt. bri-
                                                               dżet rili] są faliste linie przyciągające uwagę widza
                                                               do obrazu. Czarno-białe lub pastelowe okręgi czy
                                                               zbiegające się w jednym punkcie fale skłaniają od-
       Bridget Riley, Sitodruk bez tytułu (niebieski), 1978    biorcę do zastanowienia się, co naprawdę widzi.





       1. Wyjaśnij, co oznacza pojęcie obraz abstrakcyjny.

       2. Wymień kilku znanych ci malarzy reprezentujących sztukę nowoczesną.

                                        92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99