Page 94 - 881309_plastyka
P. 94
Artyści, jak Jackson Pollock [czyt. dżekson po-
lok], będący przedstawicielami kierunku informel
lub art informel (fr. art informel [czyt. ar ęformel]
ʻsztuka bezkształtna’) nie planowali swoich obra-
zów. Wierzyli, że tworzenie nie powinno być kon-
trolowane przez rozum czy poddane pod rozwagę
twórcy. Płótna pokrywali spontanicznie barwnymi
plamami, liniami – farby wylewali bezpośrednio na
podłoże, tak by pozostawić na nim barwne ślady.
Powstawał z nich gotowy obraz, skończony wtedy,
gdy artysta go za taki uznał (patrz: s. 104).
Masowa produkcja i konsumpcyjny charakter
zachodniej cywilizacji stały się inspiracjami dla
kierunku w sztuce zwanego pop-artem. Malo-
wano dowolnie zestawione fragmenty reklam i ko-
miksów, przedstawiano dokładnie odwzorowane
przedmioty codziennego użytku. Wykorzystywano
takie środki plastyczne jak malarstwo, aranżacje
przestrzenne i instalacje. Jednym z najwybitniej-
szych przedstawicieli pop-artu był Andy Warhol
Jackson Pollock w trakcie tworzenia obrazu [czyt. endi łorhol] (patrz: Link do wiedzy).
Op-art (ang. optical art ʻsztuka optyczna, wzro-
kowaʼ) to kierunek w sztukach plastycznych, m.in.
w malarstwie, sztuce użytkowej, modzie, którego
zadaniem jest oddziaływanie na wzrok widza. Ar-
tyści tego kierunku tworzyli dzieła złożone z powta-
rzających się geometrycznych wzorów, dających
złudzenia optyczne i wrażenia głębi oraz ruchu.
Op-art rozwijał się w połowie XX wieku. Ulubio-
nym motywem malarki Bridget Riley [czyt. bri-
dżet rili] są faliste linie przyciągające uwagę widza
do obrazu. Czarno-białe lub pastelowe okręgi czy
zbiegające się w jednym punkcie fale skłaniają od-
Bridget Riley, Sitodruk bez tytułu (niebieski), 1978 biorcę do zastanowienia się, co naprawdę widzi.
1. Wyjaśnij, co oznacza pojęcie obraz abstrakcyjny.
2. Wymień kilku znanych ci malarzy reprezentujących sztukę nowoczesną.
92