Page 104 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 104

3.3      Dzieła abstrakcyjne i realistyczne




                                            Na formę dzieła sztuki wpływa sposób interpretacji rzeczywistości. W przed-
                                            stawieniu realistycznym modelem jest dla twórcy otaczający go świat (lu-
                                            dzie,  zdarzenia,  przedmioty  itp.)  –  artysta  pokazuje  go  możliwie  wiernie.
                                            W starożytnym Rzymie funkcjonował np. typ portretu realistycznego, w któ-
                                            rym uwzględniano wszystkie cechy modela.
                                               Dzieło w formie abstrakcyjnej jest w swojej treści oderwane od rzeczy-
                                            wistości.  Nie  przedstawia  konkretnych  kształtów  znanych  z  codzienności.
                                            Działa na wyobraźnię rodzajem linii, układem plam lub brył. Czasem forma
                                            abstrakcyjna wynika z dowolnego przetworzenia rzeczywistości przez artystę,
                                            a niekiedy bazuje na kształtach geometrycznych.
                                               Między realizmem a abstrakcją istnieje też pośredni sposób przedstawia-
                                            nia w dziele sztuki, czyli deformacja. Współczesna artystka Yayoi Kusama
                                            w swoich obrazach i instalacjach przedstawia fascynację kształtami owoców
        Portret Rzymianina
        Twarz portretowanego została        i warzyw oraz marzenie o ukazaniu nieskończoności. Jej kontrowersyjna sztu-
        przedstawiona realistycznie, bez    ka deformuje rzeczywistość, przekształcając realne przedmioty w proste wzo-
        upiększania jego wizerunku.         ry i multiplikując je poprzez  lustrzane odbicia.












































        Yayoi Kusama, fragment instalacji, Hong Kong, 2018

                                      102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109