Page 104 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 104
3.3 Dzieła abstrakcyjne i realistyczne
Na formę dzieła sztuki wpływa sposób interpretacji rzeczywistości. W przed-
stawieniu realistycznym modelem jest dla twórcy otaczający go świat (lu-
dzie, zdarzenia, przedmioty itp.) – artysta pokazuje go możliwie wiernie.
W starożytnym Rzymie funkcjonował np. typ portretu realistycznego, w któ-
rym uwzględniano wszystkie cechy modela.
Dzieło w formie abstrakcyjnej jest w swojej treści oderwane od rzeczy-
wistości. Nie przedstawia konkretnych kształtów znanych z codzienności.
Działa na wyobraźnię rodzajem linii, układem plam lub brył. Czasem forma
abstrakcyjna wynika z dowolnego przetworzenia rzeczywistości przez artystę,
a niekiedy bazuje na kształtach geometrycznych.
Między realizmem a abstrakcją istnieje też pośredni sposób przedstawia-
nia w dziele sztuki, czyli deformacja. Współczesna artystka Yayoi Kusama
w swoich obrazach i instalacjach przedstawia fascynację kształtami owoców
Portret Rzymianina
Twarz portretowanego została i warzyw oraz marzenie o ukazaniu nieskończoności. Jej kontrowersyjna sztu-
przedstawiona realistycznie, bez ka deformuje rzeczywistość, przekształcając realne przedmioty w proste wzo-
upiększania jego wizerunku. ry i multiplikując je poprzez lustrzane odbicia.
Yayoi Kusama, fragment instalacji, Hong Kong, 2018
102