Page 100 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 100
Ciekawe Więcej na temat
Czym się różni kopia od falsyfikatu?
Han van Meegeren, Uczniowie
w Emaus (fragment), 1936
Tworzenie falsyfikatów lub fałszerstw
dzieł sztuki jest znane w historii muzeal-
nictwa. Słynnych mistyfikacji dokonywał
holenderski malarz Han van Meegeren.
W latach 1932–1947 stworzył kilkanaście
falsyfikatów mistrzów holenderskich,
m.in. Jana Vermeera van Delft. Dosko- Leonardo da Vinci, Mona Lisa, Leonardo da Vinci, Mona Lisa,
nale sfałszowany przez niego obraz 1503–1507 1503–1507
Uczniowie w Emaus został uznany za Reprodukcja wykonana na znaczku Fotografia oryginalnego
oryginalne dzieło Vermeera. Najsłyn- pocztowym. dzieła zrobiona w miejscu jego
niejszy autorytet wśród holenderskich przechowywania – w Muzeum Luwru.
historyków sztuki, kuratorów i kolekcjo- To samo dzieło sztuki może być prezentowane i poznawane w różnorod-
nerów – Abraham Bredius – nie rozpo-
znał fałszerstwa. Obraz przez wiele lat nych formach. Warto znać najważniejsze z nich.
był wystawiany w muzeum w Rotterda- Oryginalne dzieło sztuki to obraz, rzeźba, rysunek, budowla itp. będące
mie jako oryginalne dzieło. własną wizją autora dzieła, a nie kopią czy przeróbką.
Kopia jest dokładnym odtworzeniem oryginału – wykonanego wcześniej
dzieła rzeźby, malarstwa lub architektury, z identycznego lub podobnego
materiału, w tej samej technice i formacie. Kopię należy oznaczyć, bo
w przeciwnym razie można ją uznać za falsyfikat.
Falsyfikat to kopia, która ma udawać oryginał (fałszywy jest także pod-
pis autora). Jest tworzona w celu dokonania oszustwa, ma wprowadzać
odbiorcę w błąd.
Reprodukcja to kopia oryginału wykonana metodą fotograficzną lub dru-
karską w dowolnym formacie.
Replika to powtórne wykonanie dzieła sztuki z możliwie wiernym odtwo-
rzeniem oryginału. W celach dydaktycznych, wystawowych lub kolekcjo-
nerskich. Replikę dzieła sztuki wykonuje najczęściej twórca oryginału. Tak
wykonana praca różni się nieznacznie od pierwowzoru. Te rozbieżności
pozwalają ją odróżnić od falsyfikatu.
98