Page 44 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 44

Film

                                            Pierwsze ruchome obrazy zapisane na taśmie były krótkie i nieme. Te kilkuminu-
                                            towe scenki nie zapowiadały tak dynamicznego rozwoju filmu w XX w. Stał się on
                                            wówczas najbardziej popularnym środkiem wyrażania twórczych wizji i zapisy-
                                            wania rzeczywistości. Wiecie już, że początki kina wiążą się z braćmi Auguste’em
                                            i Louisem Lumière [czyt. limier] z Francji. Natomiast pierwszą na świecie ręczną
                                            kamerę filmową o automatycznym napędzie i ze stabilizacją obrazu, tzw. aero-
                                            skop, skonstruował w 1908 roku polski wynalazca Kazimierz Prószyński.
        Aeroskop skonstruowany przez           Od tego czasu film rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie większość twór-
        Kazimierza Prószyńskiego
                                            ców filmowych zrezygnowała z klisz filmowych na rzecz zapisu materiału na
                                            twardych dyskach. Kamery filmowe najnowszej generacji nie wymagają używa-
                                            nia dodatkowego oświetlenia – do zarejestrowania zachwycających pięknem ujęć
                                            wystarcza światło naturalne. Popularne jest rejestrowanie materiału filmowego
                                            przez drony, bezzałogowe statki powietrzne.
                                               Wiecie już, że filmy można podzielić na fabularne, dokumentalne, edukacyjne
                                            oraz animowane. Kadry zapisane na taśmie filmowej lub cyfrowej matrycy two-
                                            rzą utwór złożony z tysięcy małych obrazów. W dużej mierze są one oparte na
                                            takich elementach plastycznych, jak kompozycja, perspektywa, światło i kontrast.
                                               Film, podobnie jak fotografia, dzięki dostępności narzędzi (np. smartfonów)
        Prototyp filmowej kamery cyfrowej   staje się coraz popularniejszą formą twórczej komunikacji. W internecie są po-
        najnowszej generacji (The Arri
        Alexa LF camera)                    pularne wideoblogi (ang. videoblog, vlog, vog), czyli rodzaj filmowych blogów.
                                            Niekiedy mają one charakter artystyczny, ale najczęściej są to poradniki doty-
                                            czące np. mody, makijażu, kuchni, gotowania czy majsterkowania. Artyści uży-
                                            wają również materiałów filmowych, tworząc nieoczywiste przestrzenie sztuki.
                                            Przykładem może być projekt Tokio 24 Krzysztofa Gonciarza. To rodzaj po-
                                            łączenia pętli filmowej przedstawiającej dobę w stolicy Japonii i instalacji arty-
                                            stycznej. Z dialogu tych dwóch form zrodziła się przestrzeń dla odbiorcy, który
                                            mógł poczuć i przeżyć film, a także zrobić własne zdjęcia, czyli poszerzyć akt
                                            twórczy o własną kreację.



        Dron – bezzałogowy statek
        powietrzny (w trakcie nagrywania
        obrazu z wysokości)

















        Nagrywanie wideobloga               Plakat projektu Tokio 24 Krzysztofa Gonciarza, 2019, Kraków

                                       42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49