Page 48 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 48

Nowe formy


                      realizacji artystycznych





       W XX w. obok rysunku, malarstwa, rzeź-
       by i grafiki powstały nowe plastyczne
       formy wypowiedzi artystycznej. Korzy-
       stają one z elementów pochodzących
       z  różnych  dziedzin  sztuki,  np. malar-
       stwa,  rzeźby, teatru  czy  filmu.  Jedne
       z ważniejszych to happening, perfor-
       mance, environment i sztuka wideo.









            Tadeusz Kantor, Happening morski, 1967


       Happening [czyt. hepening; ang. ʻzdarzenie’] to rodzaj akcji       Performance [czyt. performens; ang.
       artystycznej, która odbywa się w danym miejscu i czasie,           ʻwykonanie’] jest podobny do happe-
       i której nie można powtórzyć. Artysta współtworzy z odbior-        ningu – artysta występuje przed pub-
       cami ciąg zdarzeń przypominających widowisko teatralne.            licznością,  prezentując  swe działania
       Często wydarzeniu towarzyszy muzyka lub projekcja filmu.           artystyczne, ale widzowie są biernymi
       W happeningu charakterystyczne jest to, że dużą rolę od-           obserwatorami. Oglądający perfor-
       grywa w nim przypadek. Nic nie jest pewne i zaplanowane            mance nie biorą w nim udziału. Hap-
       do końca. Artysta i widzowie wspólnie tworzą wydarzenia.           pening i performance to dzieła sztuki,
       Happening może się odbywać w galerii, na ulicy, na łonie           których nie możemy dotknąć czy zo-
       natury czy w sklepie. Wszystko zależy od pomysłu artysty.          baczyć powtórnie w tej samej formie.
                                                                          Często jednak są dokumentowane
                                                                          w postaci fotografii czy filmów.



                                                                      Myriam Laplante, performance Tylko to i nic wię-
                                                                      cej, 2012
                                                                      Wchodzący do pomieszczenia widzowie zobaczyli
                                                                      artystkę Myriam Laplante leżącą na stole. Stół i jej
                                                                      postać przebijały ścianę. Z jednej strony ściany
                                                                      widać było nogi artystki, z drugiej – górną część
                                                                      tułowia i twarz pogrążoną w mroku. Ręce wsparła
                                                                      na encyklopedii, której kartki rozsypała wokół. Na
                                                                      stole obok jej głowy siedział kruk, któremu artyst-
       Artist: Myriam Laplante                                        ka zadawała pytania typu: Jak myślisz, czy jesteś
       Title: Only This and Nothing More, photograph taken by Julie-Andrée T.
       September 2012, MACRO Testaccio, Roma                          wolny?, Jak wolny?, Czy są dobre loty i złe loty?

                                       46
                                       46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53