Page 79 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 79
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza, 1495-1498, klasztor Dominikanów przy bazylice Santa Maria delle Grazie w Mediolanie.
Fresk ścienny charakteryzuje się przemyślaną kompozycją. Stosuje się w nim zasady perspektywy zbieżnej. Postać Chrystusa
na obrazie jest zarazem jego centralnym punktem.
W renesansie narodziła się per-
spektywa zbieżna (inaczej linearna).
Znacząco odmieniła ona sposób
przedstawiania otaczającego świata.
Jej podstawową zasadą jest pozorne
zmniejszanie się wielkości przedsta-
wianego przedmiotu w miarę odda-
lania od widza oraz pozorna zbież-
ność ku horyzontowi wszystkich linii
biegnących „w głąb”. W tym okresie
rozwinięto również badania nad per-
spektywami – powietrzną i barwną –
które polegają na rozmywaniu kształ-
tów oddalonych obiektów i zmianie
ich barw na zimne.
Artyści od wieków kreują na obra-
zach przestrzeń według zasad per-
spektywy zbieżnej. Ten rodzaj kreacji
możemy znaleźć również na obra-
zach współczesnej polskiej malarki
Marii Kiesner.
Maria Kiesner, [14], nowa praca, 2008
77