Page 79 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 79

Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza, 1495-1498, klasztor Dominikanów przy bazylice  Santa Maria delle Grazie w Mediolanie.
          Fresk ścienny charakteryzuje się przemyślaną kompozycją. Stosuje się w nim zasady perspektywy zbieżnej. Postać Chrystusa
          na obrazie jest zarazem jego centralnym punktem.

            W  renesansie  narodziła  się  per-
          spektywa  zbieżna  (inaczej  linearna).
          Znacząco  odmieniła  ona  sposób
          przedstawiania  otaczającego  świata.
          Jej podstawową zasadą jest pozorne
          zmniejszanie  się  wielkości  przedsta-
          wianego przedmiotu w miarę odda-
          lania  od  widza  oraz  pozorna  zbież-
          ność ku horyzontowi wszystkich linii
          biegnących „w głąb”. W tym okresie
          rozwinięto również badania nad per-
          spektywami – powietrzną i barwną –
          które polegają na rozmywaniu kształ-
          tów  oddalonych  obiektów  i  zmianie
          ich barw na zimne.
            Artyści od wieków kreują na obra-
          zach  przestrzeń  według  zasad  per-
          spektywy zbieżnej. Ten rodzaj kreacji
          możemy  znaleźć  również  na  obra-
          zach  współczesnej  polskiej  malarki
          Marii Kiesner.




            Maria Kiesner, [14], nowa praca, 2008

                                                                                   77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84