Page 82 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 82

2.7      Ekspresja, kontrast, deformacja




                                            Zjawisko ekspresji (łac. expressus ʻwyrazisty’) w sztuce jest znane od daw-
                                            na. Człowiek, pragnąc wyrazić swoje uczucia i emocje w dziele plastycznym,
                                            dąży do wzmocnienia jego siły wyrazu. Ekspresja plastyczna najczęściej ko-
                                            jarzy się z dynamizmem, nieregularnością kształtu i żywiołowością przekazu.
                                            W malarstwie siłę odczucia emocjonalnego mogą wyrażać: zestawienie barw
                                            o skrajnym nasyceniu, wprowadzenie mocnego, ciemnego konturu, zróżni-
                                            cowanie faktury. Rzeźbę ekspresyjną rozpoznaje się po kanciastej bryle. Cha-
                                            rakterystyczne bywają również przerysowane i zdeformowane kształty. Dzięki
                                            takim środkom wyrazu artyści oddają w swoich dziełach osobiste przeżycia,
                                            temperament lub inne cechy własnej osobowości. Mogą też wyrażać uczucia
                                            postaci – bohaterów swoich prac.






        Stanisław Ignacy Witkiewicz,
        Portret doktora Kunceka, 1920
        Artysta przedstawił portretowanego
        mężczyznę w subiektywny
        i ekspresyjny sposób. Zastosował
        deformację kształtu, żywą, zmienną
        linię oraz mocno nasycone kolory.































        Jeśli chcesz lepiej poznać twórczość
        Edwarda Muncha, odwiedź stronę
        WWW jego muzeum w Oslo:
        https://munchmuseet.no/             Edward Munch, Zazdrość (z serii Zielony pokój), 1907

                                       80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87