Page 82 - 881464_PLASTYKA_podrecznik_kl_7_ebook
P. 82
2.7 Ekspresja, kontrast, deformacja
Zjawisko ekspresji (łac. expressus ʻwyrazisty’) w sztuce jest znane od daw-
na. Człowiek, pragnąc wyrazić swoje uczucia i emocje w dziele plastycznym,
dąży do wzmocnienia jego siły wyrazu. Ekspresja plastyczna najczęściej ko-
jarzy się z dynamizmem, nieregularnością kształtu i żywiołowością przekazu.
W malarstwie siłę odczucia emocjonalnego mogą wyrażać: zestawienie barw
o skrajnym nasyceniu, wprowadzenie mocnego, ciemnego konturu, zróżni-
cowanie faktury. Rzeźbę ekspresyjną rozpoznaje się po kanciastej bryle. Cha-
rakterystyczne bywają również przerysowane i zdeformowane kształty. Dzięki
takim środkom wyrazu artyści oddają w swoich dziełach osobiste przeżycia,
temperament lub inne cechy własnej osobowości. Mogą też wyrażać uczucia
postaci – bohaterów swoich prac.
Stanisław Ignacy Witkiewicz,
Portret doktora Kunceka, 1920
Artysta przedstawił portretowanego
mężczyznę w subiektywny
i ekspresyjny sposób. Zastosował
deformację kształtu, żywą, zmienną
linię oraz mocno nasycone kolory.
Jeśli chcesz lepiej poznać twórczość
Edwarda Muncha, odwiedź stronę
WWW jego muzeum w Oslo:
https://munchmuseet.no/ Edward Munch, Zazdrość (z serii Zielony pokój), 1907
80