Page 20 - polski4
P. 20
– Ma na pewno ...?... i ...?... (opiszcie rybę z rysunku) – powiedział
Mirek.
– Eee tam, jest dużo większa. ...?... (opiszcie rybę z kolejnego ry-
sunku), a na dodatek ...?... – stwierdził Marek.
Pomoc
czuli, że..., oczekiwali, byli pewni, Po kilkunastu minutach wędkarze znaleźli się na ...?... Łódka lekko
że..., zdarzy się coś niesamowitego,
na wielki połów, złowią coś wiel- ...?..., a woda ...?... Chłopcy ...?... (skorzystajcie z pomocy).
kiego Nagle ...?... (opiszcie gwałtowne zdarzenie). Spławik drgnął i na-
tychmiast schował się pod wodą. Mirek ...?... (co zrobił?).
– Pomóż mi! – wrzasnął do Marka.
Akapit – wyodrębniony graficznie
(za pomocą wcięcia) fragment Wtedy oniemiały Marek ...?... (co zrobił?). Ryba nie dawała za
tekstu wyrażający – zazwyczaj wygraną. Raz ...?..., a zaraz potem ...?... Łódka niebezpiecznie ...?...
– jedną myśl i składający się Po chwili wszystko się uspokoiło. Zadowoleni wędkarze ...?... i zaczęli
z powiązanych ze sobą zdań. ciągnąć ...?...
Powinien zawierać wprowadzenie, Już wydawało się, że zdobycz wypłynie, a tu... trach. ...?...
rozwinięcie i podsumowanie. Chłopcy siedzieli z opuszczonymi głowami. Mirek patrzył z rozpa-
Akapit stanowi zasadniczą czą na zniszczoną wędkę.
jednostkę treściową tekstu. – Jutro ...?... – powiedział Marek.
3. Określcie, które części opowiadania o Mirku i Marku stanowią
w nim wstęp, rozwinięcie (część główną), za kończenie. Napiszcie
w zeszycie, jakimi słowami zaczynają się poszczególne akapity.
4. Jakie opowiadania lubicie najbardziej. Porozmawiajcie o tym.
18