Page 33 - polski4 cz2
P. 33

Podsumowanie działu 1




          Czy pamiętasz?


             bohater tytułowy      rytm wiersza       podmiot    orzeczenie   narrator pierwszoosobowy     spójnik
               realistyczny świat przedstawiony    zdanie pojedyncze     zdanie złożone  przecinek między zdaniami




           1  Przeczytaj dwa fragmenty utworów.
              <MWLWZMS XWUa̧TIĐ  ΢M VQKbMOW U] W[\I\VQW VQM _WTVW    ?KbWZIR  VI XZbaSĐIL  JaĐI I_IV\]ZI W XW
              ZWbZb]KIVM NIZJa Q XʼnLbTM  <W XZI_LI  ΢M TM΢IĐa _ S]KPVQ VI [\WTM Q XWL [\WĐMU  I VI_M\ _ [b]Æ ILbQM
              b Đa΢SIUQ  ITM XZbMKQM΢ ] <MWLWZSI _ XWSWR] VQM UI XWZbŇLVMOW [\WĐ]  VI S\~ZaU UW΢VI ZWbĐW΢aȎ
              L]΢M IZS][bM JZa[\WT]  2M[\ \aTSW UIT]\SQM JQ]ZSW

                                                               Beata Andrzejczuk, Teodorek i zwariowanych przygód worek (fragment)


              +QM[baĐMU [Qʼn JIZLbW VI \W [XW\SIVQM  JW RM[bKbM VQOLa VQM JaĐMU ] 5I\M][bI  I WL SWTMO~_ [Đa[bIĐMU
              ΢M UI NIV\I[\aKbVM bIJI_SQ  6QM [XWLbQM_IĐMU [Qʼn RMLVIS  ΢M UI QKP I΢ \aTM  C   E 6IRLbQ_VQMR[bM JaĐW
              \W  ΢M 5I\M][b b]XMĐVQM VQM XWLbQMTIĐ UWRMOW MV\]bRIbU]  _aOTŇLIĐ _ZʼnKb VI \ZWKPʼn bV]LbWVMOW

                                                                              Renata Piątkowska, Nie ma nudnych dni (fragment)
           2  Rozwiąż zadania w zeszycie.

               1.   Czego dotyczyła awantura w pierwszym fragmencie. Dlaczego jej powód mógł powodować
                   konflikty? Odpowiedź uzasadnij argumentami odnoszącymi się do
                   a. emocji.
                   b. logiki.
                   c. doświadczeń.


               2.   Dlaczego narrator drugiego tekstu cieszył się na spotkanie z Mateuszem? Co i dlaczego zaskoczyło
                   nadawcę?


               3.   Z podkreślonych zdań wypisz podmioty i orzeczenia. Oznacz je literami P i O.

               4.   Zbuduj zdania według podanych schematów.
                   Napisz je w zeszycie.
                   Teodorek …?... (co robił?) …?... (z kim?) …?... (gdzie?).
                   …?... (kto?) …?... (czyj?) bawił się …?... (czym?).


               5.   Rozwiń podane zdania. Dopisz jedno określenie do podmiotu i dwa – do orzeczenia w każdym z nich.
                      a. Koledzy wrócili.
                      b. Mama idzie.
                      c. Karol przyjedzie.


                                                                                  31



   1115_polski_Czesc_2.indd   31                                                                              15.11.2019   12:30:59
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38