Page 33 - polski4 cz2
P. 33
Podsumowanie działu 1
Czy pamiętasz?
bohater tytułowy rytm wiersza podmiot orzeczenie narrator pierwszoosobowy spójnik
realistyczny świat przedstawiony zdanie pojedyncze zdanie złożone przecinek między zdaniami
1 Przeczytaj dwa fragmenty utworów.
<MWLWZMS XWUa̧TIĐ M VQKbMOW U] W[\I\VQW VQM _WTVW ?KbWZIR VI XZbaSĐIL JaĐI I_IV\]ZI W XW
ZWbZb]KIVM NIZJa Q XʼnLbTM <W XZI_LI M TMIĐa _ S]KPVQ VI [\WTM Q XWL [\WĐMU I VI_M\ _ [b]Æ ILbQM
b ĐaSIUQ ITM XZbMKQM ] <MWLWZSI _ XWSWR] VQM UI XWZbŇLVMOW [\WĐ] VI S\~ZaU UWVI ZWbĐWaȎ
L]M IZS][bM JZa[\WT] 2M[\ \aTSW UIT]\SQM JQ]ZSW
Beata Andrzejczuk, Teodorek i zwariowanych przygód worek (fragment)
+QM[baĐMU [Qʼn JIZLbW VI \W [XW\SIVQM JW RM[bKbM VQOLa VQM JaĐMU ] 5I\M][bI I WL SWTMO~_ [Đa[bIĐMU
M UI NIV\I[\aKbVM bIJI_SQ 6QM [XWLbQM_IĐMU [Qʼn RMLVIS M UI QKP I \aTM C E 6IRLbQ_VQMR[bM JaĐW
\W M 5I\M][b b]XMĐVQM VQM XWLbQMTIĐ UWRMOW MV\]bRIbU] _aOTŇLIĐ _ZʼnKb VI \ZWKPʼn bV]LbWVMOW
Renata Piątkowska, Nie ma nudnych dni (fragment)
2 Rozwiąż zadania w zeszycie.
1. Czego dotyczyła awantura w pierwszym fragmencie. Dlaczego jej powód mógł powodować
konflikty? Odpowiedź uzasadnij argumentami odnoszącymi się do
a. emocji.
b. logiki.
c. doświadczeń.
2. Dlaczego narrator drugiego tekstu cieszył się na spotkanie z Mateuszem? Co i dlaczego zaskoczyło
nadawcę?
3. Z podkreślonych zdań wypisz podmioty i orzeczenia. Oznacz je literami P i O.
4. Zbuduj zdania według podanych schematów.
Napisz je w zeszycie.
Teodorek …?... (co robił?) …?... (z kim?) …?... (gdzie?).
…?... (kto?) …?... (czyj?) bawił się …?... (czym?).
5. Rozwiń podane zdania. Dopisz jedno określenie do podmiotu i dwa – do orzeczenia w każdym z nich.
a. Koledzy wrócili.
b. Mama idzie.
c. Karol przyjedzie.
31
1115_polski_Czesc_2.indd 31 15.11.2019 12:30:59