Page 45 - polski4 cz2
P. 45
SWKPIĐ ) \aUKbI[MU' 4MQ\]]S WL_ZIKI [Qʼn WL VQMR Q \ʼn[SVQ bI LI_VŇ JZbaLSŇ Q [\IZŇ ,IVLIQ C E 8W
OĐI[SIĐI OĐ~_Sʼn [aVSI Q XWKbʼnĐI Q̧Ȏ _ [\ZWVʼn OLbQM _QWLĐI LZWOI VIL :bMSʼn .Ta ;bĐI VQM WOTŇLIRŇK [Qʼn
bI [QMJQM C E
?ZM[bKQM bLa[bIVI [\IVʼnĐI bV~_ VIL JZbMOQMU :bMSQ .Ta ;XQM[bVQM b[]VʼnĐI b JQWLMZ [X~LVQKbSʼn
b \ZI_ Q bIV]ZbaĐI [Qʼn _ KPĐWLVaKP bQMTWVSI_aKP NITIKP 3QMLa _WLI [QʼnOIĐI RMR R] LW ZIUQWV ,IVLIQ
bIKbʼnĐI XZW[QȎ :bMSʼn"
2I KbIZVI ,IVLIQ LbQʼnS]Rʼn KQ b KIĐMOW [MZKI
bI \_~R JMbKMVVa LIZ UĐWLW̧KQ
Q XZbaVW[bʼn KQ OW b XW_ZW\MU
*W bZWb]U _QMTSI :bMSW
M LZW[bI VQ XQʼnSVW̧Ȏ VQ UĐWLW̧Ȏ
RM[\ LTI UVQM UQĐW̧Ȏ UMOW LbQMKSI°
O Rzeko Fly!
.ITM :bMSQ XWKQMUVQIĐa bI[b]UQIĐa Q _bVQW[Đa [Qʼn _a[WSW _a[WSW XWVIL OĐW_Ň ,IVLIQ C E
6I JZbMO] [\IZI [Q_I SWJQM\I C E [KPaTQĐI [Qʼn XW [ʼnSI\a SQR S\~Za bW[\I_QĐI \] OLa JaĐI XW ZIb XQMZ_
[ba ;XWRZbIĐI RM[bKbM ZIb VI bQMTWVSI_M NITM Q Z][baĐI _ LZWOʼn
/La XZbaJQMOĐI XZbML KPI\ʼn UIĐa 4MQ\]]S XW_Q\IĐ RŇ WSZbaSQMU ZILW̧KQ
· 5IUW
· ;aVS] · [bMXVʼnĐI ,IVLIQ · [aVS] U~R
<ISI RM[\ JI̧ˇ W ,IVLIQ S\~ZI _aJZIĐI UQĐW̧Ȏ [_MOW LbQMKSI )TM WL \MOW KbI[] WJZIWVI :bMSI .Ta
R] VQOLa VQSWU] VQM XZba_Z~KQĐI UĐWLW̧KQ
baśń z Nowej Gwinei
1. Ustalcie, czy opowieść Marii Krüger można uznać za baśń.
Wykorzystajcie defi nicję baśni z podręcznika. Zapiszcie wniosek
z badań w zeszycie w formie takiego schematu jak zamieszczony
w podręczniku na stronie 39.
2. Ułóż pytania dotyczące kolejnych etapów życia Dandai.
Przykłady:
a. Kim była Dandai w młodości?
b. Jak zmieniło się życie dziewczyny, gdy wyszła za mąż?
c. …?…
3. Przekaż koleżance/koledze z ławki ułożone przez siebie pytania –
poproś o udzielenie na nie odpowiedzi.
4. Powiedzcie, co było ważne, ważniejsze i najważniejsze dla Dandai
i Leituuka.
a. Każdą z dostrzeżonych i nazwanych wartości poprzyjcie
odpowiednim fragmentem tekstu Dar rzeki Fly.
43
1115_polski_Czesc_2.indd 43 15.11.2019 12:31:07