Page 70 - polski4 cz2
P. 70

6QM bVIU \_WRMOW VIb_Q[SI
                                               TMKb XIUQʼn\IU QUQʼn
                                               6QM bVIU \_WRMOW ILZM[]
                                               TMKb \a JaĐM̧ XZba UVQM
                                               6QM _QMU  RISQ RM[\M̧ VI KW LbQMˇ
                                               \M SQTSI OWLbQV _a[\IZKbaĐW
                                               Q LbQ̧ ΢IT UQ \aTSW
                                               ΢M \W R]΢
                                               JaĐW


                                               C   E 8WLWJI [Qʼn _IU' 5VQM \M΢  *IZLbW  ?QLbQKQM  QTM _QMZ[ba W \aU
                                            [IUaU  I RMLVIS b]XMĐVQM Z~΢VaKP  VQMXW_\IZbITVaKP  KQMSI_aKP'
                                               *W VI \aU _ĐI̧VQM XWTMOI XWMbRI · ΢MJa ]UQMȎ bWJIKbaȎ Q XZbM΢aȎ
                                            KW̧ XW [_WRMU]  QVIKbMR VQ΢ _[ba[Ka  Q WXW_QMLbQMȎ W \aU _ĐI[Va-
                                            UQ [ĐW_IUQ  6QM XW΢aKbIȎ OW\W_aKP b_ZW\~_ b K]LbaKP _QMZ[ba  VQM
       abstrakcja – coś oderwanego          XWbW_IȎ VI VQSWOW  VQM XW[Đ]OQ_IȎ [Qʼn IJ[\ZISKRŇ   +bI[MU _ĐI̧VQM
       od rzeczywistości, niezwiązanego     RISQ̧ [bKbMO~Đ · RIS NZ]_IRŇKM XW SWZa\IZb] XI[SQ SWTWZW_MR SZMXQVa
       z życiem                             XWLKbI[ [XW\SIVQI b KPĐWXKMU VI [bSWTVMR bIJI_QM · VILI _QMZ[bW_Q
       krepina – marszczona bibuła          _QIZaOWLVW̧Ȏ Q OĐʼnJQʼn Q [XZI_Q  ΢M \W  KW _bZ][baĐW _I[  _bZ][ba XW-
       używana do wyrobu ozdób              \MU \MOW  S\W \MV _QMZ[b XZbMKba\I  5IUʼn  [QW[\Zʼn  SWTM΢IVSʼn  KPĐWX-
                                            KI  ?I[ [IUaKP XW ]XĐa_QM TI\  1 VI \aU _ĐI̧VQM XWTMOI [MV[ XWMbRQ
                                            · XWMbRQ  S\~ZI _KITM VQM U][Q JaȎ LZ]SW_IVI _ \WUQSIKP Q VQM U][Q
                                            XZbaVQM̧Ȏ I]\WZW_Q ZWbOĐW[] Q [ĐI_a  C°E
                                               ) \MZIb ΢MOVIU [Qʼn b _IUQ  C   E 6QM XZbMRU]RKQM [Qʼn  ΢M VQM _[ba[\SQU
                                            bLWĐIĐIU WLXW_QMLbQMȎ C   E  8ZbMKQM΢ \MV  S\W VIXZI_Lʼn KPKM [Qʼn KbMOW̧
                                            VI]KbaȎ  XW\ZIÅ [SWZba[\IȎ bM _[SIb~_MS ]LbQMTIVaKP QVVaU  8ZI_LI'
                                                                                                    „Płomyk” 1989, nr 11

                                            1.   Wskażcie we fragmentach artykułu słowa, którymi autorka opisuje
                                                 poezję i wiersz. Zapiszcie je w zeszycie ze wskazaniem akapitów,
                                                 w których je umieszcza.


                                            2.    Które ze stwierdzeń pisarki są podobne do waszych, opracowanych na
                                                 mapie myśli o poezji? Które się różnią? Ustalcie to podczas rozmowy.

                                            3.    Wskażcie tezę, którą stawia autorka na temat wierszy i argumenty,
                                                 którymi uzasadnia swoje zdanie. Napiszcie, do czego one się odnoszą
                                                 (wiedzy, sztuki, faktów, logiki, doświadczenia, uczuć, autorytetów).

                                            4.    Wytłumaczcie ostatnie słowa autorki. Podajcie przykłady
                                                 sytuacji, gdy nauczyliście się czegoś, korzystając z rad
                                                 udzielonych innym osobom.
                                            5.   Napisz wiersz według wskazówek pisarki. Tematem, podobnie jak
                                                 w artykule, może być miłość albo temat możesz wymyślić sama/sam.

                                        68



   1115_polski_Czesc_2.indd   68                                                                              15.11.2019   12:31:19
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75