Page 70 - polski4 cz2
P. 70
6QM bVIU \_WRMOW VIb_Q[SI
TMKb XIUQʼn\IU QUQʼn
6QM bVIU \_WRMOW ILZM[]
TMKb \a JaĐM̧ XZba UVQM
6QM _QMU RISQ RM[\M̧ VI KW LbQMˇ
\M SQTSI OWLbQV _a[\IZKbaĐW
Q LbQ̧ IT UQ \aTSW
M \W R]
JaĐW
C E 8WLWJI [Qʼn _IU' 5VQM \M *IZLbW ?QLbQKQM QTM _QMZ[ba W \aU
[IUaU I RMLVIS b]XMĐVQM Z~VaKP VQMXW_\IZbITVaKP KQMSI_aKP'
*W VI \aU _ĐI̧VQM XWTMOI XWMbRI · MJa ]UQMȎ bWJIKbaȎ Q XZbMaȎ
KW̧ XW [_WRMU] QVIKbMR VQ _[ba[Ka Q WXW_QMLbQMȎ W \aU _ĐI[Va-
UQ [ĐW_IUQ 6QM XWaKbIȎ OW\W_aKP b_ZW\~_ b K]LbaKP _QMZ[ba VQM
abstrakcja – coś oderwanego XWbW_IȎ VI VQSWOW VQM XW[Đ]OQ_IȎ [Qʼn IJ[\ZISKRŇ +bI[MU _ĐI̧VQM
od rzeczywistości, niezwiązanego RISQ̧ [bKbMO~Đ · RIS NZ]_IRŇKM XW SWZa\IZb] XI[SQ SWTWZW_MR SZMXQVa
z życiem XWLKbI[ [XW\SIVQI b KPĐWXKMU VI [bSWTVMR bIJI_QM · VILI _QMZ[bW_Q
krepina – marszczona bibuła _QIZaOWLVW̧Ȏ Q OĐʼnJQʼn Q [XZI_Q M \W KW _bZ][baĐW _I[ _bZ][ba XW-
używana do wyrobu ozdób \MU \MOW S\W \MV _QMZ[b XZbMKba\I 5IUʼn [QW[\Zʼn SWTMIVSʼn KPĐWX-
KI ?I[ [IUaKP XW ]XĐa_QM TI\ 1 VI \aU _ĐI̧VQM XWTMOI [MV[ XWMbRQ
· XWMbRQ S\~ZI _KITM VQM U][Q JaȎ LZ]SW_IVI _ \WUQSIKP Q VQM U][Q
XZbaVQM̧Ȏ I]\WZW_Q ZWbOĐW[] Q [ĐI_a C°E
) \MZIb MOVIU [Qʼn b _IUQ C E 6QM XZbMRU]RKQM [Qʼn M VQM _[ba[\SQU
bLWĐIĐIU WLXW_QMLbQMȎ C E 8ZbMKQM \MV S\W VIXZI_Lʼn KPKM [Qʼn KbMOW̧
VI]KbaȎ XW\ZIÅ [SWZba[\IȎ bM _[SIb~_MS ]LbQMTIVaKP QVVaU 8ZI_LI'
„Płomyk” 1989, nr 11
1. Wskażcie we fragmentach artykułu słowa, którymi autorka opisuje
poezję i wiersz. Zapiszcie je w zeszycie ze wskazaniem akapitów,
w których je umieszcza.
2. Które ze stwierdzeń pisarki są podobne do waszych, opracowanych na
mapie myśli o poezji? Które się różnią? Ustalcie to podczas rozmowy.
3. Wskażcie tezę, którą stawia autorka na temat wierszy i argumenty,
którymi uzasadnia swoje zdanie. Napiszcie, do czego one się odnoszą
(wiedzy, sztuki, faktów, logiki, doświadczenia, uczuć, autorytetów).
4. Wytłumaczcie ostatnie słowa autorki. Podajcie przykłady
sytuacji, gdy nauczyliście się czegoś, korzystając z rad
udzielonych innym osobom.
5. Napisz wiersz według wskazówek pisarki. Tematem, podobnie jak
w artykule, może być miłość albo temat możesz wymyślić sama/sam.
68
1115_polski_Czesc_2.indd 68 15.11.2019 12:31:19