Page 67 - polski4 cz2
P. 67
1. Poćwiczcie twórcze myślenie. Zastanówcie się, co może połączyć
wyobraźnię i... pudełko. Napiszcie swoje skojarzenie, a następnie je
odczytajcie.
2. Ustalcie, jakie obrazy pojawiły się w wierszu i jak zostały opisane.
Weźcie pod uwagę poniższe pytania i polecenia.
a. Od jakiego obrazu zaczyna się poetycka podróż?
b. Ile obrazów przedstawia podmiot liryczny?
c. W jaki sposób podmiot liryczny zmienia obrazy?
d. Który fragment wiersza najmniej wiąże się codziennym
doświadczeniem, a zatem jest wytworem czystej wyobraźni?
e. Jaki środek stylistyczny rozpoznajecie w zacytowanych
fragmentach wiersza? Jakie ukryte znaczenie tych fragmentów
dostrzegacie? Zapiszcie odpowiedzi w zeszytach.
[...] śnieg / zgasi / zielone płomyki drzew
jest noc / z błyszczącym zegarem na szczycie / sową krajobrazu
f. Wypiszcie z wiersza rzeczowniki wraz z epitetami, nazywające
elementy wyobrażonego krajobrazu.
g. Odszukajcie i zapiszcie porównanie.
3. Kim jest podmiot liryczny w wierszu Zbigniewa Herberta? A może
raczej: kogo przypomina? Uzasadnij swoją odpowiedź.
4. Przeczytajcie poniższe stwierdzenia i wybierzcie to, które byłoby
najlepszym uzupełnieniem poniższego zdania. Na narysowanej na
tablicy piramidzie niech każdy wpisze swoją propozycję.
Podmiot liryczny zachęca do tego, by:
a. pogrążyć się w marzeniach. b. poruszyć swoją wyobraźnię.
c. kierować się w życiu wyobraźnią.
d. zaufać zdrowemu rozsądkowi. e. czasami zrobić coś szalonego.
Które zakończenie wygrało? Czy wszyscy zgadzacie się z tym werdyktem?
65
1115_polski_Czesc_2.indd 65 15.11.2019 12:31:19