Page 161 - polski 5 cz1
P. 161
Czy wątpi, czy ufa – jednako –
Do ciebie człowieku należy.
Uczę się ciebie i uczę
I wciąż cię jeszcze nie umiem –
Ale twe ranne wesele,
Twą troskę wieczorną rozumiem.
1. Jak ci się podoba wiersz? O kim on jest? Powiedz o swoich
pierwszych wrażeniach.
2. Ustalcie kilka informacji na temat monologu lirycznego. Monolog liryczny – wypowiedź
podmiotu lirycznego, w której
a) W której osobie prowadzony jest monolog? przedstawia on swoje myśli,
b) Co jest tematem monologu lirycznego? uczucia, refleksje na określony
c) Co na temat człowieka i jego poznania mówi podmiot temat. Podmiot liryczny może
liryczny?
d) Jak myślisz, dlaczego od poznawania człowieka raduje się się ujawnić w formie czasowni-
serce i boli? ków w pierwszej osobie.
e) Kim może być podmiot liryczny? Jakie ma cechy?
Zapiszcie w zeszytach podsumowanie, będące odpowiedzią
na pytanie: W jakim stopniu, według podmiotu lirycznego, można
poznać człowieka?
3. Dokonaj analizy budowy wiersza: wskaż liczbę strof, wersów,
sylab w wersach. Rozpoznaj rymy. Jak określisz jego budowę
– jest regularna?
4. Ułóż i napisz w zeszycie jeszcze jedną zwrotkę do Kołysanki
jodłowej, która będzie się rozpoczynała słowami: Uczę się ciebie,
człowieku...
5. Żyjemy w rozmaitych grupach społecznych – podobnych do siebie
bardziej lub mniej. Porozmawiajcie w klasie, jak uczyć się szacunku
do innych, jak zachować wobec nich cierpliwość. Następnie
napiszcie w zeszytach wnioski.
6. Przygotujcie w grupach plakaty, które będą przedstawieniem
postaci współczesnego człowieka. Wcześniej zastanówcie się,
jakie ma on atrybuty, czyli co go cechuje, wyróżnia na przestrzeni
wieków.
7. Pomyśl, czy zgadzasz się z podmiotem lirycznym i też uważasz,
że człowieka jest trudno poznać. Odpowiedź wraz z argumentami
zapisz w zeszycie.
8. Odszukaj w utworze informacje na temat adresata wiersza i napisz
w zeszycie, kim on jest.
159