Page 161 - polski 5 cz1
P. 161

Czy wątpi, czy ufa – jednako –

          Do ciebie człowieku należy.


          Uczę się ciebie i uczę
          I wciąż cię jeszcze nie umiem –
          Ale twe ranne wesele,
          Twą troskę wieczorną rozumiem.



          1.   Jak ci się podoba wiersz? O kim on jest? Powiedz o swoich
               pierwszych wrażeniach.


          2.   Ustalcie kilka informacji na temat monologu lirycznego.                   Monolog liryczny – wypowiedź
                                                                                         podmiotu lirycznego, w której
               a)    W której osobie prowadzony jest monolog?                            przedstawia on swoje myśli,
               b)    Co jest tematem monologu lirycznego?                                uczucia, refleksje na określony
               c)    Co na temat człowieka i jego poznania mówi podmiot                  temat. Podmiot liryczny może
                     liryczny?
               d)    Jak myślisz, dlaczego od poznawania człowieka raduje się            się ujawnić w formie czasowni-
                     serce i boli?                                                       ków w pierwszej osobie.
               e)    Kim może być podmiot liryczny? Jakie ma cechy?

               Zapiszcie w zeszytach podsumowanie, będące odpowiedzią
               na pytanie: W jakim stopniu, według podmiotu lirycznego, można
               poznać człowieka?

          3.   Dokonaj analizy budowy wiersza: wskaż liczbę strof, wersów,
               sylab w wersach. Rozpoznaj rymy. Jak określisz jego budowę
               – jest regularna?


          4.   Ułóż i napisz w zeszycie jeszcze jedną zwrotkę do Kołysanki
               jodłowej, która będzie się rozpoczynała słowami: Uczę się ciebie,
               człowieku...


          5.   Żyjemy w rozmaitych grupach społecznych – podobnych do siebie
               bardziej lub mniej. Porozmawiajcie w klasie, jak uczyć się szacunku
               do innych, jak zachować wobec nich cierpliwość. Następnie
               napiszcie w zeszytach wnioski.


          6.   Przygotujcie w grupach plakaty, które będą przedstawieniem
               postaci współczesnego człowieka. Wcześniej zastanówcie się,
               jakie ma on atrybuty, czyli co go cechuje, wyróżnia na przestrzeni
               wieków.

          7.   Pomyśl, czy zgadzasz się z podmiotem lirycznym i też uważasz,
               że człowieka jest trudno poznać. Odpowiedź wraz z argumentami
               zapisz w zeszycie.


          8.   Odszukaj w utworze informacje na temat adresata wiersza i napisz
               w zeszycie, kim on jest.

                                                                                 159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166