Page 114 - polski 6 cz2
P. 114

graj tak, jakby była ona rolą życia. Sięgaj po dobre wzorce, aby ciągle doskonalić warsztat. Czekaj cier-
       pliwie na uznanie, chociaż czasem w duszy zakiełkuje zwątpienie. Satysfakcja z wykonywanego przez
       ciebie zawodu może być tak duża, że aż trudno to sobie wyobrazić.



       4.    Na podstawie tekstu powiedz, jakie cechy powinien mieć kandydat do szkoły aktorskiej.
       5.    Zbierz plusy i minusy wykonywania zawodu aktora.


                                                       Zawód: aktor

                                         plusy                             minusy





       6.    Dokonaj analizy tekstu pod względem składniowym. Wnioski (uzupełnione o brakujące wyrazy) zapisz
             w zeszycie.
             Tekst Jeśli naprawdę chcesz być aktorem… składa się z ..... zdań ..... . Są to zdania złożone ..... .

       7.    Z tekstu Jeśli naprawdę chcesz być aktorem… przepisz do zeszytu zdania, które informują:
             a)    dlaczego początkujący aktor powinien cieszyć się nawet najmniejszymi sukcesami,
             b)    jak należy grać każdą rolę,
             c)    jaki warunek musi być spełniony, aby pokonać przeszkody na drodze do aktorskiej sławy.
             Przeanalizuj budowę tych zdań. Zwróć uwagę, które z nich jest nadrzędne, a które podrzędne. Pomogą ci
             w tym podane wykresy.

                        N                             N                                        N

                    dlaczego?                           jak?                                pod jakim
                                    P                             P                 P       warunkiem?

             Zdanie podrzędne okolicznikowe odpowiada na pytania okolicznika:
             a)    miejsca, np. Sportowiec dłuższy czas przebywał tam (gdzie?), gdzie mógł trenować;
             b)    czasu, np. Usiadłem na widowni (kiedy?), gdy usłyszałem pierwszy dzwonek;
             c)    przyczyny, np. Starzec zaprosił go do domu (dlaczego?), bo potrzebował towarzystwa;
             d)    warunku, np. Otrzymacie zapłatę (pod jakim warunkiem?), jeżeli dokończycie pracę;
             e)    celu, np. Sąsiedzi zadzwonili po straż pożarną (po co?), żeby usunęła gniazdo szerszeni;
             f)    sposobu, np. Wszyscy zachowywali się tak (jak?), jakby miało się wydarzyć coś niezwykłego;
             g)    przyzwolenia, np. Reżyser pracował nad filmem (mimo co?), chociaż był bardzo zmęczony;
             h)    stopnia i miary, np. Aktor ucieszył się z przyznanej nagrody tak bardzo (jak bardzo?), że aż wprawił w osłupienie
                   całą widownię.

       8.    Odszukaj w tekście Jeśli naprawdę chcesz być aktorem… przykłady różnych typów zdań złożonych
             podrzędnie okolicznikowych. Ułóż jeszcze jedno zdanie złożone informujące o okolicznościach
             wykonywania zawodu aktora.


       9.    Przypomnij sobie wiadomości z klasy piątej na temat interpunkcji w zdaniach złożonych podrzędnie
             i wskaż, gdzie w poniższych zdaniach powinny się znaleźć przecinki.
             a)    Kiedy odrobisz starannie i szybko lekcje może znajdziesz czas na grę.
             b)    Jeśli pan zostanie w pracy dłużej ma pan szansę na premię w tym miesiącu.
             c)    Jeżeli wykonacie pracę w ciągu godziny może zostaniecie zatrudnieni.

                                        112



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   112                                                                17.07.2019   20:22:17
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119