Page 175 - polski 6 cz2
P. 175

Wojciech Kossak (1856–1942) – malarz, twórca obrazów historycz-
          nych i batalistycznych , scen rodzajowych i portretów. Najważniejsze           5   obrazy batalistyczne – malar-
                                5
          dzieła: Olszynka Grochowska, Śmierć Sowińskiego, Ułańskie zaloty, Bitwa        stwo przedstawiające sceny bi-
          pod Raszynem. Współautor Panoramy Racławickiej i panoramy Przejście            tewne, pochody wojenne, oblę-
          przez Berezynę.                                                                żenia i życie obozowe w czasie
                                                                                         wojny
                                        *  *  *

          Tadeusz  Makowski  (1882–1932)  –  twórca  charakterystycznych
          w formie obrazów, przeważnie o tematyce dziecięcej, z postaciami
          przedstawionymi jako małe figurki, niemal kukiełki, np. Kapela dzie-
          cięca, Karnawał dziecięcy, Szewc.

                                        *  *  *
         Jacek Malczewski (1854–1929) – malarz, twórca obrazów związa-
         nych  z  martyrologią   Polaków  po  powstaniu  styczniowym,  m.in.             6  martyrologia – cierpienie, mę-
                                6
          Wigilia na Syberii, Na etapie, a także obrazów o charakterze symbo-            czeństwo narodu lub jakiejś gru-
          licznym, np. Melancholia, Anioł z Tobiaszem.                                   py ludzi

                                        *  *  *

          Jan Matejko (1838–1893) – najwybitniejszy przedstawiciel polskiego
          malarstwa historycznego, jego dzieła to m.in. Hołd pruski, Bitwa pod
         Grunwaldem, Batory pod Pskowem, Stańczyk, a także zbiór rysunków
         Poczet królów i książąt polskich.

                                        *  *  *
         Józef Szermentowski (1833–1876) – malarz realista, twórca pejzaży
         i obrazów z życia wsi, m.in. Odpoczynek oracza, Pogrzeb chłopski, Widok
         Kępy Puławskiej, Bydło schodzące do wodopoju.

                                        *  *  *
         Leon Wyczółkowski (1852–1936) – malarz i grafik, malował sceny
         plenerowe, np. Rybak, pejzaże tatrzańskie, zabytki architektury pol-            Sprawdź,  czy  obrazy  mogą  pro-
         skich miast, pamiątki historyczne.                                              wadzić dialog z literaturą. Wy-

                                                                                         bierz  jedno  z  dzieł  malarskich

          1.   Obejrzyj zamieszczone na s. 174–181 dzieła znanych artystów, które        (s.  174–181) i dopasuj do niego
               stanowiły (i nadal stanowią) lekcję patriotyzmu. Dopasuj biogramy         fragment  wiersza  lub  utworu  li-
               do zamieszczonych reprodukcji.                                            terackiego pisanego prozą (za-
                                                                                         mieszczonego w podręczniku lub
          2.   Zredaguj opis jednego z dzieł malarskich ukazanych na kolejnych
               stronach podręcznika. W zakończeniu napisz, w jaki sposób                 z innego źródła). Wyjaśnij kole-
               wybrany przez ciebie obraz uczy patriotyzmu współczesne                   żankom i kolegom z klasy,  jakie
               pokolenia Polaków.                                                        widzisz podobieństwa między
                                                                                         obrazem a fragmentem wybra-
                                                                                         nego utworu.

                                                                                 173



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   173                                                                17.07.2019   20:22:55
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180