Page 175 - polski 6 cz2
P. 175
Wojciech Kossak (1856–1942) – malarz, twórca obrazów historycz-
nych i batalistycznych , scen rodzajowych i portretów. Najważniejsze 5 obrazy batalistyczne – malar-
5
dzieła: Olszynka Grochowska, Śmierć Sowińskiego, Ułańskie zaloty, Bitwa stwo przedstawiające sceny bi-
pod Raszynem. Współautor Panoramy Racławickiej i panoramy Przejście tewne, pochody wojenne, oblę-
przez Berezynę. żenia i życie obozowe w czasie
wojny
* * *
Tadeusz Makowski (1882–1932) – twórca charakterystycznych
w formie obrazów, przeważnie o tematyce dziecięcej, z postaciami
przedstawionymi jako małe figurki, niemal kukiełki, np. Kapela dzie-
cięca, Karnawał dziecięcy, Szewc.
* * *
Jacek Malczewski (1854–1929) – malarz, twórca obrazów związa-
nych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym, m.in. 6 martyrologia – cierpienie, mę-
6
Wigilia na Syberii, Na etapie, a także obrazów o charakterze symbo- czeństwo narodu lub jakiejś gru-
licznym, np. Melancholia, Anioł z Tobiaszem. py ludzi
* * *
Jan Matejko (1838–1893) – najwybitniejszy przedstawiciel polskiego
malarstwa historycznego, jego dzieła to m.in. Hołd pruski, Bitwa pod
Grunwaldem, Batory pod Pskowem, Stańczyk, a także zbiór rysunków
Poczet królów i książąt polskich.
* * *
Józef Szermentowski (1833–1876) – malarz realista, twórca pejzaży
i obrazów z życia wsi, m.in. Odpoczynek oracza, Pogrzeb chłopski, Widok
Kępy Puławskiej, Bydło schodzące do wodopoju.
* * *
Leon Wyczółkowski (1852–1936) – malarz i grafik, malował sceny
plenerowe, np. Rybak, pejzaże tatrzańskie, zabytki architektury pol- Sprawdź, czy obrazy mogą pro-
skich miast, pamiątki historyczne. wadzić dialog z literaturą. Wy-
bierz jedno z dzieł malarskich
1. Obejrzyj zamieszczone na s. 174–181 dzieła znanych artystów, które (s. 174–181) i dopasuj do niego
stanowiły (i nadal stanowią) lekcję patriotyzmu. Dopasuj biogramy fragment wiersza lub utworu li-
do zamieszczonych reprodukcji. terackiego pisanego prozą (za-
mieszczonego w podręczniku lub
2. Zredaguj opis jednego z dzieł malarskich ukazanych na kolejnych
stronach podręcznika. W zakończeniu napisz, w jaki sposób z innego źródła). Wyjaśnij kole-
wybrany przez ciebie obraz uczy patriotyzmu współczesne żankom i kolegom z klasy, jakie
pokolenia Polaków. widzisz podobieństwa między
obrazem a fragmentem wybra-
nego utworu.
173
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 173 17.07.2019 20:22:55