Page 13 - przyroda 4
P. 13

Jak korzystać z różnych źródeł wiedzy?

          Wiele interesującego materiału do obserwacji i doświadczeń dostarczają wycieczki i spacery. Warto zwra­
          cać uwagę, w jakim środowisku się znajdujemy (w lesie, na łące czy na polu), jakie rośliny i zwierzęta
          w nim występują, a także jakie obiekty możemy zobaczyć w okolicy (pagórki, góry, rzeki, jeziora). Możli­
          wość poznania roślin i zwierząt, których nie spotyka się w najbliższym otoczeniu, dają ogrody botaniczne
          i zoologiczne. Gdy jesteś w terenie, zawsze stosuj kodeks przyrodnika.




          Kodeks przyrodnika                                              W parkach narodowych poruszaj się
                                                                          po wyznaczonych szlakach.



                  Gdy zbierasz rośliny do swojej kolekcji, zrywaj tylko   Nigdy nie płosz zwierząt; poruszaj się tak, aby
                  te, które są ci naprawdę bardzo potrzebne.              siedzące w gnieździe ptaki lub inne zwierzęta
                  A może wystarczy zrobić zdjęcie?                        wychowujące młode nie czuły się zagrożone.

                  Nie zrywaj roślin będących pod ochroną, rzadkich        Miejsce, w którym prowadzisz obserwacje albo
                  i zagrożonych. Korzystaj z atlasów roślin chronionych.   pomiary lub zbierasz okazy skał czy roślin, zostaw
                  Nie odłupuj skał w rezerwatach przyrody.                w niezmienionym stanie.




          Możesz zostać badaczem przyrody

          Każdy uczeń może przeprowadzić przyrodnicze badanie najbliższego otoczenia, np. nagrać odgłosy
          ulicy, śpiew ptaków czy inne dźwięki, i odpowiedzieć na pytania: Które dźwięki są dla danego miejsca
          charakterystyczne? Z czym są one związane?






                                                                                       Bądź uważnym obserwatorem
                                                                                       przyrody. Przyjrzyj się ilustracjom
                                                                                       i zaplanuj obserwacje
                                                                                       w swojej okolicy. Podaj własną
                                                                                       propozycję działań i pomyśl, jak
                                                                                       zaprezentujesz je na forum klasy.

















                                                                                  11



                                                                                                              07.10.2022   11:54:20
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   11
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   11                                                       07.10.2022   11:54:20
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18