Page 13 - przyroda 4
P. 13
Jak korzystać z różnych źródeł wiedzy?
Wiele interesującego materiału do obserwacji i doświadczeń dostarczają wycieczki i spacery. Warto zwra
cać uwagę, w jakim środowisku się znajdujemy (w lesie, na łące czy na polu), jakie rośliny i zwierzęta
w nim występują, a także jakie obiekty możemy zobaczyć w okolicy (pagórki, góry, rzeki, jeziora). Możli
wość poznania roślin i zwierząt, których nie spotyka się w najbliższym otoczeniu, dają ogrody botaniczne
i zoologiczne. Gdy jesteś w terenie, zawsze stosuj kodeks przyrodnika.
Kodeks przyrodnika W parkach narodowych poruszaj się
po wyznaczonych szlakach.
Gdy zbierasz rośliny do swojej kolekcji, zrywaj tylko Nigdy nie płosz zwierząt; poruszaj się tak, aby
te, które są ci naprawdę bardzo potrzebne. siedzące w gnieździe ptaki lub inne zwierzęta
A może wystarczy zrobić zdjęcie? wychowujące młode nie czuły się zagrożone.
Nie zrywaj roślin będących pod ochroną, rzadkich Miejsce, w którym prowadzisz obserwacje albo
i zagrożonych. Korzystaj z atlasów roślin chronionych. pomiary lub zbierasz okazy skał czy roślin, zostaw
Nie odłupuj skał w rezerwatach przyrody. w niezmienionym stanie.
Możesz zostać badaczem przyrody
Każdy uczeń może przeprowadzić przyrodnicze badanie najbliższego otoczenia, np. nagrać odgłosy
ulicy, śpiew ptaków czy inne dźwięki, i odpowiedzieć na pytania: Które dźwięki są dla danego miejsca
charakterystyczne? Z czym są one związane?
Bądź uważnym obserwatorem
przyrody. Przyjrzyj się ilustracjom
i zaplanuj obserwacje
w swojej okolicy. Podaj własną
propozycję działań i pomyśl, jak
zaprezentujesz je na forum klasy.
11
07.10.2022 11:54:20
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 11
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 11 07.10.2022 11:54:20