Page 166 - przyroda 4
P. 166
Ocena i pomiar odległości w terenie i na mapie
Na lekcjach przyrody, podczas wycieczek, a także w czasie wakacji
– oprócz umiejętności określania swojego położenia na mapie lub
planie i odczytywania znaków z mapy – mogą okazać się przydatne
umiejętności określania odległości w terenie i odczytywania odległo
ści na mapie.
Jeżeli znasz długość własnego kroku, możesz dokonać przybliżo
nego pomiaru odległości, a także określić wymiary obiektów w te
renie. Odległość w terenie możesz odczytać z podziałki liniowej za
mieszczonej w legendzie mapy.
Krok po kroku
Ćwiczenie terenowe. Pomiar odległości w terenie, szkicowanie drogi
Potrzebne materiały: taśma miernicza, ołówek, kartka, gumka do ścierania.
Obliczanie odległości za pomocą długości własnego kroku
1 Przygotuj taśmę mierniczą. Na boisku szkolnym odmierz za jej pomocą od-
cinek określonej długości, np. 10 m (1000 cm).
2 Przejdź ten odcinek pieszo i sprawdź, ile kroków było potrzebnych do jego
pokonania. Załóżmy, że kroków było 20.
3 Podziel długość odcinka w centymetrach przez liczbę kroków, otrzymasz
długość jednego kroku. 1000 cm : 20 = 50 cm
Jeśli znasz liczbę kroków między obiektami i długość własnego kroku, możesz
obliczyć odległość między tymi obiektami.
Jak narysować i opisać szkic drogi z domu do szkoły?
Dzięki umiejętności mierzenia odległości w terenie za pomocą kroków i znajomości
znaków stosowanych na mapach możesz wykonać szkic drogi z domu do szkoły.
1 Zmierz krokami odległość między szkołą a swoim domem. Załóżmy, że kro-
ków było 700. Następnie oblicz odległość między szkołą a domem. W tym
celu pomnóż liczbę kroków przez długość swojego kroku (z wcześniejszych
obliczeń wiesz, że twój krok ma 50 cm).
700 · 50 cm = 35 000 cm = 350 m
2 Na kartce narysuj gmach szkoły, swój dom oraz ulice i budynki, które mijasz
po drodze. Pamiętaj o zaznaczeniu kierunku północnego (N). Do wykonania
szkicu możesz użyć znaków topografi cznych poznanych na poprzedniej lekcji. Przykładowy szkic drogi z domu
3 Wykonaj legendę. do szkoły
164
07.10.2022 12:01:49
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 164 07.10.2022 12:01:49
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 164