Page 166 - przyroda 4
P. 166

Ocena i pomiar odległości w terenie i na mapie

                                            Na lekcjach przyrody, podczas wycieczek, a także w czasie wakacji
                                            – oprócz umiejętności określania swojego położenia na mapie lub
                                            planie i odczytywania znaków z mapy – mogą okazać się przydatne
                                            umiejętności określania odległości w terenie i odczytywania odległo­
                                            ści na mapie.
                                               Jeżeli znasz długość własnego kroku, możesz dokonać przybliżo­
                                            nego pomiaru odległości, a także określić wymiary obiektów w te­
                                            renie. Odległość w terenie możesz odczytać z podziałki liniowej za­
                                            mieszczonej w legendzie mapy.






       Krok po kroku

       Ćwiczenie terenowe. Pomiar odległości w terenie, szkicowanie drogi


       Potrzebne materiały:  taśma miernicza, ołówek, kartka, gumka do ścierania.
       Obliczanie odległości za pomocą długości własnego kroku


        1   Przygotuj taśmę mierniczą. Na boisku szkolnym odmierz za jej pomocą od-
            cinek określonej długości, np. 10 m (1000 cm).
        2   Przejdź ten odcinek pieszo i sprawdź, ile kroków było potrzebnych do jego
            pokonania. Załóżmy, że kroków było 20.

        3   Podziel długość odcinka w centymetrach przez liczbę kroków, otrzymasz
            długość jednego kroku. 1000 cm : 20 = 50 cm

       Jeśli znasz liczbę kroków między obiektami i długość własnego kroku, możesz
       obliczyć odległość między tymi obiektami.

       Jak narysować i opisać szkic drogi z domu do szkoły?

       Dzięki umiejętności mierzenia odległości w terenie za pomocą kroków i znajomości
       znaków stosowanych na mapach możesz wykonać szkic drogi z domu do szkoły.
        1   Zmierz krokami odległość między szkołą a swoim domem. Załóżmy, że kro-
            ków było 700. Następnie oblicz odległość między szkołą a domem. W tym
            celu pomnóż liczbę kroków przez długość swojego kroku (z wcześniejszych
            obliczeń wiesz, że twój krok ma 50 cm).
            700 · 50 cm = 35 000 cm = 350 m
        2   Na kartce narysuj gmach szkoły, swój dom oraz ulice i budynki, które mijasz
            po drodze. Pamiętaj o zaznaczeniu kierunku północnego (N). Do wykonania
            szkicu możesz użyć znaków topografi cznych poznanych na poprzedniej lekcji.   Przykładowy szkic drogi z domu
        3   Wykonaj legendę.                                                    do szkoły

                                        164



                                                                                                              07.10.2022   12:01:49
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   164                                                      07.10.2022   12:01:49
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171