Page 188 - przyroda 4
P. 188

Dziedzictwo kulturowe

       Gwary, regionalne stroje i potrawy, zabytkowe kościoły i zamki to przykłady polskiego dziedzictwa kul­
       turowego. Dbałość o ich zachowanie i przekazanie kolejnym pokoleniom to nasz obowiązek. Dzięki
       pamięci o wyjątkowych dla nas miejscach i wydarzeniach (historycznych, patriotycznych), pielęgnowaniu
       zwyczajów oraz tradycji możemy się rozwijać i budować naszą jedność. Takie szczególne miejsca, gdzie
       gromadzone są dzieła sztuki, a także książki, dokumenty, stroje, maszyny i narzędzia to muzea. Muzea,
       zabytki, zwyczaje – to wszystko określa naszą polską tożsamość kulturową, czyli to, kim jesteśmy.




















       Pochód Lajkonika w Krakowie                             Kopalnia Soli „Wieliczka”





       W skrócie
             Każdy z nas powinien szanować przyrodę i kulturę.

             Oszczędzaj wodę i energię, segreguj śmieci, aby ludzie w przyszłości również mogli korzystać z dóbr natury.

             Gdy poznajemy kulturę naszego kraju (język, literaturę, dzieła sztuki, obyczaje), dowiadujemy się, kim
             jesteśmy i lepiej rozumiemy naszych przodków.




       Czy już umiesz? Sprawdź się!

        1    Podaj trzy przykłady przedmiotów z najbliższego otoczenia, które powstały z surowców naturalnych.

         2   Napisz imiona i nazwiska trzech artystów (np. malarzy, poetów, kompozytorów), którzy tworząc, czerpali
             inspiracje z przyrody. Przy każdym imieniu i nazwisku podaj tytuł wybranego dzieła.

        3    Wymień kilka powodów, dla których należy dbać o nasze dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe.

        4    Spytaj starszych osób ze swojego otoczenia o przepis kulinarny lub tekst piosenki napisany gwarą (jeśli nie
             znasz takich osób, skorzystaj z dostępnych źródeł wiedzy, np. starych książek, internetu). Fragment przepisz
             do zeszytu. Czy byłoby ci łatwo przygotować potrawę z takiego przepisu lub zaśpiewać taką piosenkę?
        5    Czy turystyka może mieć negatywny wpływ na obiekty przyrodnicze i zabytki kultury? Czy wejścia na te-
             reny parków narodowych, rezerwatów, zabytków powinny być ograniczane?
             Podzielcie się na dwie grupy. Jeden zespół niech przygotuje argumenty za wprowadzeniem ograniczeń,
             drugi – za wolnym dostępem do obiektów i terenów chronionych. Przeprowadźcie w klasie dyskusję.

                                        186



                                                                                                              07.10.2022   12:02:48
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   186
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   186                                                      07.10.2022   12:02:48
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193