Page 190 - przyroda 4
P. 190
1
3
2
1
2
3
Przyrodnicze składniki krajobrazu: Antropogeniczne składniki krajobrazu:
1 Łysogóry, 1 zamek w Chęcinach,
2 las na wzgórzu chęcińskim, 2 zabudowa mieszkalna,
3 wzgórze chęcińskie. 3 droga.
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Jaki krajobraz występuje w twojej najbliższej okolicy? Wymień jego elementy. Wykonaj szkic terenowy
z okna swojego domu lub budynku szkoły, ewentualnie z pobliskiego punktu widokowego w pobliżu
szkoły lub domu. Użyj dwóch kolorów kredek. Jednym kolorem narysuj naturalne elementy przyrodnicze,
a drugim – elementy wytworzone przez człowieka. Oceń, których jest więcej. Porównajcie szkice w klasie.
Czy wszyscy wykonali je tak samo?
2 Jakie zmiany zaszły w krajobrazie twojej najbliższej okolicy pod wpływem działalności człowieka?
Podziel je na pozytywne i negatywne.
3 Odpowiedz na pytania: Dlaczego powinniśmy chronić przyrodę? Jaką wiedzę możemy czerpać z natury?
4 Wymień formy ochrony przyrody w Polsce. Podaj po jednym przykładzie chronionych obiektów
i obszarów, które znajdują się w najbliższej okolicy twojej szkoły.
5 Wyobraź sobie, że jesteś osobą odpowiedzialną za harmonijny krajobraz swojej najbliższej okolicy.
W jaki sposób, twoim zdaniem, można zagospodarować pobliskie żwirownie, kamieniołomy i hałdy lub
inne elementy środowiska wytworzone przez człowieka? Przeprowadźcie rozmowę na ten temat w klasie,
a następnie przedstawcie swoje propozycje. Wybierzcie najlepszy projekt.
6 Na podstawie różnych źródeł wiedzy sprawdź, co oznacza znak pokazany obok. Umieszcza
się go na opakowaniach wielu produktów.
7 Przygotuj prezentację, wywiad lub film o tym, jakie tradycje i zwyczaje są nadal podtrzymywane
w twoim miejscu zamieszkania lub okolicach.
188
07.10.2022 12:02:52
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 188 07.10.2022 12:02:52
1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd 188