Page 22 - przyroda 4
P. 22

Gdy obserwujemy dane zjawisko, często zadajemy sobie różne pyta­
                                            nia: Dlaczego tak się dzieje? Jak to możliwe? Aby znaleźć odpowiedź,
                                            warto przeprowadzić doświadczenie.
                                               Doświadczenie to działanie, które polega na tym, że badacz ce­
       Doświadczenie to celowe
       działanie, które polega na tym,      lowo wprowadza zmianę do otoczenia organizmu albo powodującą
       że badacz wprowadza jakąś            inny przebieg zjawiska, aby poszukać odpowiedzi na postawione py­
       zmianę do otoczenia organizmu        tanie badawcze. Badacz sprawdza, jak wprowadzona zmiana wpły­
       albo zmianę powodującą               wa na wybrany organizm czy zjawisko przyrodnicze. W poprawnie
       inny przebieg zjawiska, w celu       zaplanowanym doświadczeniu można wyróżnić kilka etapów.
       znalezienia odpowiedzi na               Poczuj się badaczem przyrodnikiem i przeprowadź dwa doświad­
       postawione pytanie badawcze          czenia według podanych instrukcji.


              Sprawdź, co się stanie z rodzynkami, jeśli włożysz je do wody na dłuższy czas.
              Sprawdź, czy kwiaty cięte pobierają wodę. Co się stanie, gdy biały goździk włożysz do wody z barwnikiem?





       Krok po kroku

       Ćwiczenie w klasie. Jak przeprowadzać doświadczenia?



               Etapy doświadczenia                               Przykładowe doświadczenie

         Stawiam pytanie badawcze.         Czy rodzynki zmienią swój wygląd po włożeniu do wody?
         Formułuję przypuszczalne          1.  Rodzynki pozostawione w wodzie zmienią swój wygląd.
         odpowiedzi na pytania badawcze    2.  Rodzynki pozostawione w wodzie nie zmienią swojego wyglądu.
         (hipotezy).

         Planuję doświadczenie             Pojemnik z wodą, rodzynki (około 20 sztuk).
         i przygotowuję potrzebne materiały.

         Przeprowadzam doświadczenie.      Opis czynności:
                                           1.   Włóż rodzynki (połowę) do pojemnika z wodą – jest to próba badawcza
                                              (doświadczalna).
                                           2.  Pozostałe rodzynki zostaw bez wody – jest to próba kontrolna.
                                           3.  Odstaw rodzynki na 30 minut.

         Dokonuję obserwacji.              Rodzynki zanurzone w wodzie napęczniały, stały się jędrne i gładkie. Rodzynki
                                           bez wody nie zmieniły swojego wyglądu. Nadal są suche i pomarszczone.

         Wyciągam wnioski.                 Rodzynki chłoną wodę.
         Sprawdzam, czy hipotezy           W próbie badawczej rodzynki napęczniały.
         się potwierdziły (są prawdziwe    W próbie kontrolnej rodzynki są suche,
         lub fałszywe).                    pomarszczone.
                                           1.   Rodzynki pozostawione w wodzie
                                              zmienią swój wygląd – prawda.
                                           2.   Rodzynki pozostawione w wodzie nie
                                              zmienią swojego wyglądu – fałsz.



                                        20



                                                                                                              07.10.2022   11:54:50
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   20                                                       07.10.2022   11:54:50
   1007_883353_przyroda_KL4_2022_LIFTING_DRUK.indd   20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27