Page 141 - wos 8
P. 141

rodzinnym. Odpowiednia edukacja w szkole także odgrywa ważną rolę w bu-
          dowaniu postawy patriotycznej. Młode pokolenia Polaków powinny aktywnie
          włączać  się  w  obchody  świąt  upamiętniających  ważne  wydarzenia  z  dzie-
          jów Polski, poznawać historię narodu, literaturę patriotyczną. Jest to ważne,
          aby zrozumieć i docenić bohaterów przeszłości i mieć własne przemyślenia,
          jak być patriotą.
             We współczesnej Polsce, oprócz tradycyjnie rozumianego patriotyzmu, tak
          samo ważny jest patriotyzm związany z codziennością młodych ludzi. Patrio-
                                                                                      Rekonstrukcje historyczne to lekcje
          tą będzie więc także ten, kto sumiennie wywiązuje się ze swoich obowiązków   patriotyzmu dla ich bezpośrednich
          szkolnych, troszczy się o wspólne mienie, dba o stan środowiska naturalnego   uczestników oraz zgromadzonej
          czy kulturę języka polskiego.                                              publiczności.





          W skrócie

               Patriotyzm rozumiany jest najczęściej jako miłość, przywiązanie do ojczyzny, ale także jako przyjmowanie wzorowej
              postawy obywatelskiej.
               Postawy patriotyczne z dziejów Polski kojarzą się przede wszystkim z ofiarną walką o wolność i niezależność ojczyzny.

              Dla współczesnych Polaków patriotyzmem jest przede wszystkim troska i odpowiedzialność za kraj i jego
              należyty rozwój.

               Jednym z najprostszych przykładów współczesnych postaw patriotycznych Polaków jest właściwe eksponowanie
              polskich symboli narodowych oraz czynne włączanie się w obchody świąt narodowych.

               Ważne role w promowaniu postaw patriotycznych odgrywają dom rodzinny oraz szkoła.


          Czy już umiesz?

           1   Napisz pięć zdań na temat tego, jak rozumiesz słowa Bolesława Prusa: „Prawdziwy patriotyzm nie tylko polega
              na tym, ażeby kochać jakąś idealną ojczyznę, ale – ażeby kochać, badać i pracować dla realnych składników tej
              ojczyzny, którymi są ziemia, społeczeństwo, ludzie i wszelkie ich bogactwa”.

           2   Określ, czy poniższe zdania, dotyczące polskich symboli narodowych, są prawdziwe czy też fałszywe, a następnie
              popraw zdania fałszywe tak, aby przekazywana w nich informacja była zgodna z prawdą.

              a)  „Mazurek Dąbrowskiego” jest oficjalnym hymnem Polski od 1797 r.
              b)  Józef Wybicki jest autorem słów i muzyki do hymnu Polski.
              c)  Pierwszy wizerunek białego orła jako symbolu władzy królewskiej widnieje na pieczęci majestatycznej
                 Bolesława Chrobrego.
              d)  Barwy narodowe zostały zaczerpnięte z herbu Polski.
           3   Podaj pięć przykładów postawy patriotycznej uczniów w twoim wieku.

           4   Podzielcie się na grupy i podajcie przykłady postaw patriotycznych Polaków w każdym z wymienionych momentów
              dziejowych naszego państwa:
              a)  okres zaborów,
              b)  II wojna światowa,
              c)  okres komunizmu,
              d)  czasy współczesne.

                                                                                   139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146