Page 5 - 883826_ATC_Cwicz_POL_Kl-3_Cz_2
P. 5

koła do
           pokolorowania
          przez ucznia po
              wykonaniu
               zadania,
                zgodnie
              z legendą
             samooceny



           Wiem, umiem,
             rozumiem –
             powtórzenie
              i utrwalenie
              wiadomości
            i umiejętności













           WYDARZENIA W LEGENDZIE
                          LWY Z GDAŃSKIEGO
                            RATUSZA
                                                                                      1.  Przeczytaj historię Helen Keller i podkreśl prawidłowe odpowiedzi na pytania.
                                                                                     Niezwykła historia Helen Keller
                                                          1.  Przeczytaj tekst. Odszukaj w nim i podkreśl odpowiednimi kolorami odpowiedzi na pytania.
                                                          Napisz pozostałe odpowiedzi.   Ta historia wydarzyła się ponad 100 lat temu w Stanach Zjednoczonych.
                                                                                     27 czerwca 1880 roku w rodzinie Kellerów urodziła się dziewczynka.
                          CO TO ZA LEGENDA?                                          Rodzice dali jej na imię Helen, czyli po polsku Helena. Była radosna
                                                                                     i energiczna, jak większość małych dzieci. Gdy miała dwa lata,
                                                                                     zachorowała i straciła słuch i wzrok. Choroba dotknęła jej, zanim
                                                                                     zdążyła poznać świat i się nim nacieszyć.
           Elementy fantastyczne
                                                                                       Mimo utraty dwóch zmysłów Helen była bardzo ciekawa wszystkiego,
                                                                                     co ją otaczało. Zaczęła poznawać świat za pomocą dotyku, smaku i węchu.
                                                        Mieszkał w Gdańsku zdolny rzeźbiarz. Na imię miał Daniel.   Nie umiała jednak powiedzieć, co czuje, myśli, czego pragnie i o czym
                                                        jednak lubił rzeźbić lwy. Rzeźby tych zwierząt, które wychodziły
           Elementy prawdziwe            elementy       Wykonywał posągi zwykłych ludzi, świętych i rycerzy. Najbardziej   marzy. Często się denerwowała, nie rozumiała innych, a oni nie rozumieli
                                                                                     jej. Gdy miała siedem lat, trafiła pod opiekę nauczycielki Anny Sullivan
                                         do lapbooka    spod jego dłuta, były niezwykłe. Ciała, oczy i grzywy wyglądały   (wymawiaj Saliwan). Ona pokazała jej system oparty na ruchach palców,
                                                        jak prawdziwe. Wydawało się, że lwy żyją.
                                                                                     w którym każdą literę przekazuje się, dotykając w odpowiedni sposób
                                                          W owym czasie król pruski Fryderyk chciał zagarnąć dla siebie Gdańsk   dłoni drugiej osoby. Korzystając z tego sposobu, dziewczynka zaczęła
                                                        – miasto i port. Zatrzymywał statki wpływające do portu. Pobierał opłaty,   porozumiewać się z innymi i jej życie zupełnie się zmieniło. Z czasem
                                                        groził mieszczanom i chciał, aby się poddali. Gdańszczanie jednak wierni   nauczyła się mówić, poznała też alfabet Braille’a (wymawiaj Brajla), dzięki
                                                        byli swojemu miastu i nie chcieli tego zrobić.  któremu mogła czytać. Potrafiła też
                                                          Na ulicy Długi Targ stał gdański ratusz. Radni zamówili u Daniela   „odczytać” wymawiane słowa, delikatnie
                                                        nowe wejście do budynku z kamiennym herbem Gdańska trzymanym   dotykając dłonią ust mówiącego.
                                                        przez lwy. Rzeźbiarz wykonał zlecenie.     Helen ukończyła studia, pisała
                                                          W czasie odsłonięcia nowego wejścia do ratusza ludzie zdziwili się,   książki, występowała publicznie,
                                                         że lwy nie patrzą na siebie. Myśleli, że rzeźbiarz się pomylił. Daniel   wspierając innych pokrzywdzonych
                                                         jednak zrobił to specjalnie. Lwy patrzyły w stronę Złotej Bramy –   przez los. Poświęciła swoje życie pomocy
                                                         drogi, którą do miasta przybywają od zawsze królowie Polski. Miały   ludziom, którzy nie widzą i nie słyszą.
                                                         przypominać, że pomoc ojczyźnie na pewno nadejdzie.  Była odważna, wytrwała i cierpliwa.
                                              czytanie ze      Niestety, Gdańsk przeszedł w ręce króla Prus. Lwy co noc podnosiły   Powiedziała kiedyś: „Najlepszych
                                                         głowy i wypatrywały nadchodzącej pomocy. Dopiero po wielu latach
                                                                                    i najpiękniejszych rzeczy w życiu nie
                                            zrozumieniem  w Gdańsku pojawili się polscy żołnierze, aby uwolnić miasto. Zawiesili   można zobaczyć ani dotknąć. Trzeba je
           Lapbook – elementy do legendy Lwy z gdańskiego ratusza (do strony 9)  85
                                                         na ratuszu biało-czerwoną flagę.   poczuć sercem” .  Sabina Piłat
                                                            Opracowano na podstawie: Franciszek Fenikowski, Lwy z gdańskiego ratusza, ze zbioru legend   czytanie ze zrozumieniem
                                                            Barbary Tylickiej, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie  Jak to przekazać?   21
                                                                             czytanie ze zrozumieniem
                                                          Lwy z gdańskiego ratusza
                                                         8
         1.  Dopisz do obrazków czasowniki w czasach: teraźniejszym, przeszłym i przyszłym. Skorzystaj ze wzoru.
                 Co robił?/
                Co robiła?  Co robi?  Co zrobi?                                      WIELKIE POLKI    JÓZEF PIŁSUDSKI
                                                          WIELKIE POLKI             I WIELCY POLACY
                                                         I WIELCY POLACY               Żył w latach      Kim był?
                 pisał   pisze  napisze                                  Żył w latach…
                                                                                                Żył ….... lat.
                                         lektury              Życiorys   Żył…. lat.        RODZINA
                                         z listy MEN                       Miejsce życia
                                                                                                      DOKONANIA
                                                           CECHY CHARAKTERU                     MIEJSCE ŻYCIA
                                                                          Dokonania
         2.  Przepisz tekst, zmieniając czas zaznaczonych czasowników – z czasu teraźniejszego na czas przeszły.
         Tatarzy podchodzą pod bramy miasta. Trębacz gra hejnał na trąbce.
         Melodia ostrzega mieszkańców Krakowa. Krakowianie budzą się ze snu            Ale to ciekawe!
         i bronią swojego miasta.                             Rodzina
                                               elementy
                                              do albumu
                                                                                                  CYTAT
                                                            Zainteresowania
                                                                                      Karta do albumu    (do strony 10)
         3.  Przygotuj elementy do lapbooka o legendzie krakowskiej. Skorzystaj z wycinanek ze strony 89.    83
          6  Przerwany hejnał  czasy czasownika, pisanie, lapbook                79
                                                          Karta do albumu    (do strony 69)
                                                                                                             3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10