Page 5 - 883826_ATC_Cwicz_POL_Kl-3_Cz_2
P. 5
koła do
pokolorowania
przez ucznia po
wykonaniu
zadania,
zgodnie
z legendą
samooceny
Wiem, umiem,
rozumiem –
powtórzenie
i utrwalenie
wiadomości
i umiejętności
WYDARZENIA W LEGENDZIE
LWY Z GDAŃSKIEGO
RATUSZA
1. Przeczytaj historię Helen Keller i podkreśl prawidłowe odpowiedzi na pytania.
Niezwykła historia Helen Keller
1. Przeczytaj tekst. Odszukaj w nim i podkreśl odpowiednimi kolorami odpowiedzi na pytania.
Napisz pozostałe odpowiedzi. Ta historia wydarzyła się ponad 100 lat temu w Stanach Zjednoczonych.
27 czerwca 1880 roku w rodzinie Kellerów urodziła się dziewczynka.
CO TO ZA LEGENDA? Rodzice dali jej na imię Helen, czyli po polsku Helena. Była radosna
i energiczna, jak większość małych dzieci. Gdy miała dwa lata,
zachorowała i straciła słuch i wzrok. Choroba dotknęła jej, zanim
zdążyła poznać świat i się nim nacieszyć.
Elementy fantastyczne
Mimo utraty dwóch zmysłów Helen była bardzo ciekawa wszystkiego,
co ją otaczało. Zaczęła poznawać świat za pomocą dotyku, smaku i węchu.
Mieszkał w Gdańsku zdolny rzeźbiarz. Na imię miał Daniel. Nie umiała jednak powiedzieć, co czuje, myśli, czego pragnie i o czym
jednak lubił rzeźbić lwy. Rzeźby tych zwierząt, które wychodziły
Elementy prawdziwe elementy Wykonywał posągi zwykłych ludzi, świętych i rycerzy. Najbardziej marzy. Często się denerwowała, nie rozumiała innych, a oni nie rozumieli
jej. Gdy miała siedem lat, trafiła pod opiekę nauczycielki Anny Sullivan
do lapbooka spod jego dłuta, były niezwykłe. Ciała, oczy i grzywy wyglądały (wymawiaj Saliwan). Ona pokazała jej system oparty na ruchach palców,
jak prawdziwe. Wydawało się, że lwy żyją.
w którym każdą literę przekazuje się, dotykając w odpowiedni sposób
W owym czasie król pruski Fryderyk chciał zagarnąć dla siebie Gdańsk dłoni drugiej osoby. Korzystając z tego sposobu, dziewczynka zaczęła
– miasto i port. Zatrzymywał statki wpływające do portu. Pobierał opłaty, porozumiewać się z innymi i jej życie zupełnie się zmieniło. Z czasem
groził mieszczanom i chciał, aby się poddali. Gdańszczanie jednak wierni nauczyła się mówić, poznała też alfabet Braille’a (wymawiaj Brajla), dzięki
byli swojemu miastu i nie chcieli tego zrobić. któremu mogła czytać. Potrafiła też
Na ulicy Długi Targ stał gdański ratusz. Radni zamówili u Daniela „odczytać” wymawiane słowa, delikatnie
nowe wejście do budynku z kamiennym herbem Gdańska trzymanym dotykając dłonią ust mówiącego.
przez lwy. Rzeźbiarz wykonał zlecenie. Helen ukończyła studia, pisała
W czasie odsłonięcia nowego wejścia do ratusza ludzie zdziwili się, książki, występowała publicznie,
że lwy nie patrzą na siebie. Myśleli, że rzeźbiarz się pomylił. Daniel wspierając innych pokrzywdzonych
jednak zrobił to specjalnie. Lwy patrzyły w stronę Złotej Bramy – przez los. Poświęciła swoje życie pomocy
drogi, którą do miasta przybywają od zawsze królowie Polski. Miały ludziom, którzy nie widzą i nie słyszą.
przypominać, że pomoc ojczyźnie na pewno nadejdzie. Była odważna, wytrwała i cierpliwa.
czytanie ze Niestety, Gdańsk przeszedł w ręce króla Prus. Lwy co noc podnosiły Powiedziała kiedyś: „Najlepszych
głowy i wypatrywały nadchodzącej pomocy. Dopiero po wielu latach
i najpiękniejszych rzeczy w życiu nie
zrozumieniem w Gdańsku pojawili się polscy żołnierze, aby uwolnić miasto. Zawiesili można zobaczyć ani dotknąć. Trzeba je
Lapbook – elementy do legendy Lwy z gdańskiego ratusza (do strony 9) 85
na ratuszu biało-czerwoną flagę. poczuć sercem” . Sabina Piłat
Opracowano na podstawie: Franciszek Fenikowski, Lwy z gdańskiego ratusza, ze zbioru legend czytanie ze zrozumieniem
Barbary Tylickiej, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie Jak to przekazać? 21
czytanie ze zrozumieniem
Lwy z gdańskiego ratusza
8
1. Dopisz do obrazków czasowniki w czasach: teraźniejszym, przeszłym i przyszłym. Skorzystaj ze wzoru.
Co robił?/
Co robiła? Co robi? Co zrobi? WIELKIE POLKI JÓZEF PIŁSUDSKI
WIELKIE POLKI I WIELCY POLACY
I WIELCY POLACY Żył w latach Kim był?
pisał pisze napisze Żył w latach…
Żył ….... lat.
lektury Życiorys Żył…. lat. RODZINA
z listy MEN Miejsce życia
DOKONANIA
CECHY CHARAKTERU MIEJSCE ŻYCIA
Dokonania
2. Przepisz tekst, zmieniając czas zaznaczonych czasowników – z czasu teraźniejszego na czas przeszły.
Tatarzy podchodzą pod bramy miasta. Trębacz gra hejnał na trąbce.
Melodia ostrzega mieszkańców Krakowa. Krakowianie budzą się ze snu Ale to ciekawe!
i bronią swojego miasta. Rodzina
elementy
do albumu
CYTAT
Zainteresowania
Karta do albumu (do strony 10)
3. Przygotuj elementy do lapbooka o legendzie krakowskiej. Skorzystaj z wycinanek ze strony 89. 83
6 Przerwany hejnał czasy czasownika, pisanie, lapbook 79
Karta do albumu (do strony 69)
3