Page 5 - 883821_ATC_Podr_POL_Kl-3_Cz_2
P. 5
R
Renifery enifery zamieszkują tereny arktycznezamieszkują tereny arktyczne położone na półkuli północnej. położone na półkuli północnej. – Im niczego nie trzeba,
Ż Żyją tam też: niedźwiedzie polarne, piżmowoły, foki, wieloryby, morsy, yją tam też: niedźwiedzie polarne, piżmowoły, foki, wieloryby, morsy, realistyczne Wiem, umiem, tylko koniom należy Gdańsk
w wydry, puchacze śnieżne. ydry, puchacze śnieżne. podkowy zmienić.
zdjęcia rozumiem I ty to uczynisz.
Są ssakamią ssakami, więc na początku odżywiają się , więc na początku odżywiają się pokazujące – powtórzenie Zakasał młody kowal
S
m mlekiem matki. Później jedzą trawy, niewielkie lekiem matki. Później jedzą trawy, niewielkie rękawy, sięgnął po
r rośliny, liście drzew i porosty (grzyby). ośliny, liście drzew i porosty (grzyby). świat przyrody i utrwalenie narzędzia i podkowy,
Ich przysmakiem jest chrobotek. ch przysmakiem jest chrobotek. Są roślinożerneSą roślinożerne.. wiadomości które w kącie komnaty
I
i umiejętności leżały, i do roboty się
Najmniejsze renifery ważą 55 kilogramów, a największe nawet ajmniejsze renifery ważą 55 kilogramów, a największe nawet Wrocław
N
310 k zabrał. (…)
310 kilogramów. Ich ciało jest pokryte ilogramów. Ich ciało jest pokryte futremfutrem, które chroni przed , które chroni przed
mrozem. Może ono mieć różne ubarwienie – od ciemnobrązowego ozem. Może ono mieć różne ubarwienie – od ciemnobrązowego
mr W rodzinnej wsi
aż po białe. Futro renifera jaśnieje na zimę. o białe. Futro renifera jaśnieje na zimę. opowiedział o swojej Rzeszów
aż p
przygodzie, ale niewielu
N Na głowach reniferów znajduje się a głowach reniferów znajduje się porożeporoże. . mu uwierzyło.
U zw – Przyśniło ci się po drodze Dolina Kościeliska
U zwierząt jest to jedna z najszybciej rosnących ierząt jest to jedna z najszybciej rosnących
k kości. Samce zrzucają poroże późną jesienią. ości. Samce zrzucają poroże późną jesienią. – pokpiwali 2 jedni. – Pokaż nam
Sa tę bramę, to uwierzymy – mówili inni.
Samice mają je dłużej, aby zapewnić sobie mice mają je dłużej, aby zapewnić sobie
ochronę w razie niebezpieczeństwa. chronę w razie niebezpieczeństwa. Ale młody kowalczyk w żaden sposób nie mógł do tego miejsca
o
trafić. Zaklinał się jednak, że w grocie był, śpiących rycerzy widział
W nie i koniom podkowy zmieniał.
W niektórych częściach świata zwierzęta te żyją których częściach świata zwierzęta te żyją
dzi Ale to Marian Orłoń
dziko, a w innych zostały częściowo udomowione. ko, a w innych zostały częściowo udomowione.
L Ludzie wykorzystują renifery do transportowania udzie wykorzystują renifery do transportowania 2 pokpiwać – żartować sobie w niemiły sposób
t towarów, ciągnięcia sań oraz hodują je, owarów, ciągnięcia sań oraz hodują je, ciekawe! 1. Na podstawie tekstu odpowiedz na pytania. Odpowiedzi napisz w zeszycie.
b by otrzymać mleko, skóry i mięso. y otrzymać mleko, skóry i mięso. – dodatkowe • Dlaczego czeladnik przekroczył próg jaskini?
informacje • Dlaczego kowalczyk, mimo lęku, został w jaskini?
• Co oznaczają słowa rycerza przewodnika: „Zbudzą się, jak przyjdzie ich czas”?
4. Na podstawie tekstów Ale to ciekawe!
powiedz, co warto 2. Przypomnij, czym charakteryzuje się legenda.
zapamiętać o reniferach. 3. Jakie elementy tekstu „Śpiący rycerze” wskazują, że jest to legenda?
Najrzadziej spotykany jest biały
5. Nadaj tytuły zdjęciom. 4. W jakich kierunkach należy udać się z podanych na mapie miejscowości, aby dotrzeć do Doliny Kościeliskiej?
renifer z błękitnymi oczami.
6. Ułóż i zapisz trzy pytania, Zdarza się jeden raz na tysiąc 5. Wyszukaj w tekście pięć przymiotników. Podaj je w stopniach wyższym i najwyższym.
na które można znaleźć urodzonych zwierząt. samoocena 6. Znajdź dwa czasowniki rozpoczynające się na u. Określ czas, w jakim zostały użyte.
odpowiedzi w tekście. Zadaj Powiedz, jak będą brzmiały w czasie przeszłym.
je koleżance lub koledze. ucznia Muszę Jeszcze nie umiem
41 Umiem poćwiczyć (Ale się nauczę!) Wiem, umiem, rozumiem – 3 33
Pamiętnik opowiadania wychowawcze – teksty poruszające tematy
Natalki bliskie doświadczeniom i emocjom uczniów
15 listopada, sobota
Tydzień temu do naszego bloku wprowadziła się dziewczynka. doświadczenia
Patrzyłam przez okno, jak z mamą wyprowadza na spacer
Pamiętnik Natalki psa. Mama pchała wózek, w którym siedziała dziewczynka.
Widziałam, że i ona umie nim kierować. To musi być
trudne. Razem z tatą upiekliśmy kosmiczne czekoladowe
babeczki z gwiazdkami. Dziś zaniesiemy je nowym Zielnik 3. Wykonaj doświadczenia. Spróbuj znaleźć
sąsiadom na powitanie. odpowiedzi na pytania.
16 listopada, niedziela W piątek na pierwszej lekcji wychowawczyni podzieliła się z dziećmi 1.
Wczoraj wreszcie poznałam Lilkę. Jest starsza ode mnie o rok, przykrą wiadomością. Jak działa gabinet śmiesznych luster?
ale jak ja chodzi do klasy trzeciej, tylko do innej szkoły. Lubi – Maciek miał wczoraj wypadek. Przez miesiąc nie będzie mógł Przygotuj metalową łyżkę lub łyżeczkę.
podwodne zwierzęta. W domu ma akwarium z rybkami morskimi. chodzić do szkoły. Popatrz na swoje odbicie w części
– Ojej! A czy szkoła może przyjść do niego? – zapytała Kasia.
wklęsłej i w części wypukłej łyżki.
Potrafi sprawdzać, czy woda w nim jest dla nich wystarczająco – To bardzo dobry pomysł – powiedziała pani. – Nazwiemy taką Czy w obu wyglądasz tak samo?
słona. Obiecała mi, że mnie tego nauczy. Zjadłyśmy babeczki, akcję „Wędrująca szkoła” i każdy będzie mógł pomóc Maćkowi.
a Lilka zrobiła pyszną lemoniadę. Mam teraz nową koleżankę. – Ustalimy dyżury, kto i w jaki dzień ma zanieść mu lekcje do 2.
18 listopada, wtorek przepisania albo chociaż przesłać je e-mailem – powiedział Antek. Dlaczego Księżyc
Dziś pojechałam z Lilką na basen. Lilka ma tam rehabilitację. Dzieci przygotowały grafik. Każdego dnia jedna osoba miała za zmienia swoją wielkość?
W wodzie świetnie się bawiłyśmy. Obie lubimy nurkować po krążki. zadanie odwiedzić kolegę, zapytać go o zdrowie i przekazać notatki Wytnij z papieru dwa jednakowe
Lilka jest tak zwinna jak jej rybki. z lekcji. Inni kontaktowali się z nim za pomocą komputera, wysyłali półkola. Połóż obok siebie.
skany z zadaniami i opowiadali o tym, co słychać w klasie. Jednak Czy wyglądają tak samo? Przyłóż je
po tygodniu okazało się, że niektórzy zapomnieli o swoim dyżurze teraz prostymi bokami do siebie.
Pamiętaj! lub mieli kłopoty z dostępem do internetu. Czy wyglądają tak samo?
Przymiotniki to wyrazy, które odpowiadają na pytania: jaki?, jaka?, jakie? Antek czuł się najbardziej odpowiedzialny za całą akcję, bo też Ale to ciekawe!
Określają rzeczowniki, np. wysoki dom, nowa koleżanka, smaczne babeczki. kiedyś długo chorował i tęsknił za kolegami oraz za szkołą.
– Może odwiedzimy Maćka i wspólnie zrobimy zielnik na konkurs Sokole oko lub sokoli wzrok to wyrażenie, które oznacza świetny wzrok.
1. Przeczytaj zapiski z pamiętnika Natalki. Co możesz powiedzieć o jej nowej sąsiadce? międzyszkolny? – zaproponował. Pochodzi od nazwy ptaka drapieżnego, który ma doskonały wzrok i widzi
nawet drobne elementy z bardzo daleka.
2. W czym dziewczynki są podobne, a czym się różnią? – Świetny pomysł! Jednak nie możemy iść wszyscy naraz,
3. Wyszukaj w tekście rzeczowniki pasujące do podanych przymiotników. Zapisz wyrażenia (utworzone pary). bo jego mama chyba schowałaby się do szafy na widok dwudziestu Odpowiedzi:
nowa czekoladowe morskie pyszna osób – zażartował Tomek. • Wygięte w różne strony powierzchnie lustra zniekształcają obraz. Widziany obraz może wydawać się szerszy,
węższy, dłuższy, a nawet odwrócony do góry nogami.
20 W szkole i w domu • Nasze oczy porównują wielkość w stosunku do jakiegoś punktu. Tutaj porównują prostą część kartki z zakrzywioną.
Jedna z nich wydaje się większa.
18 Tydzień różnorodności Jesteśmy różni
4. Co to znaczy mieć sokoli wzrok?
5. Wyjaśnijcie znaczenia wyrazów z rodziny wyrazu oko: okulista, okulistyka, okulary, okular, okolica,
oczko, naoczny. Możecie poszukać ich znaczeń w słowniku lub w internecie.
6. Wybierz dwa wyrazy z zadania 5. Ułóż z nimi zdania i je zapisz.
45
to wielka sztuka.
Kto czegoś nie wie,
Ciekawe, jak to napisać Pisać poprawnie
– strony dotyczące tu rady szuka. Ciekawe, jak to napisać
ortografii
W zakończeniach czasowników
w czasie teraźniejszym piszemy u,
np. maluje, rysuję, gotują. Pamiętaj: -uje
się nie kreskuje!
ekspert z internetu Praca górnika jest bardzo trudna. Wymaga siły i dobrego zdrowia. Górnicy
– prezentacja internetu pracują pod ziemią – wydobywają węgiel. Wykorzystują do tego kilofy
jako jednego oraz nowoczesne maszyny. Węgiel jest transportowany na taśmach i spada
ze źródeł wiedzy prosto do wagoników. Górnicy pod ziemią uważnie obserwują wskazania
urządzeń pomiarowych. Gdy pokazują one duże stężenie szkodliwych
gazów, wtedy pracownicy kopalni szybko opuszczają podziemne korytarze
i oczekują poprawy warunków. Podczas Barbórki górnicy z dumą
celebrują swoje święto. Uliczkami górniczych miast maszerują kolorowe
pochody, a na festynach występują orkiestry górnicze.
5. Przeczytaj tekst. Opowiedz, co robią górnicy i jak wygląda ich praca.
6. Kiedy i w jaki sposób górnicy obchodzą swoje święto? Jak rozumiesz słowo celebrują?
7. Przeczytaj wyróżnione czasowniki według wzoru: pracują – pracuje. 3
8. Dokończ zdania podanymi czasownikami w czasie teraźniejszym, w odpowiednich formach.
np. Tata Romka smaruje łańcuch roweru.
Ania i Kasia… Kot Rutek…
Mama Beatki… Tosia, Antek oraz Inga…
rysować pakować polować
gotować trenować smarować
26