Page 58 - biologia 6
P. 58
Przekonaj się
Obserwacja budowy zewnętrznej różnych owadów
Potrzebne materiały: żywe okazy owadów z różnych grup, np. chrabąszcz, mucha, pszczoła, motyl, świerszcz,
obserwowane w środowisku lub w zamkniętych przezroczystych słoikach z dostępem tlenu (mogą
być zakonserwowane lub zasuszone okazy owadów ze zbiorów pracowni biologicznej), lupa. Jeśli
obserwujesz żywe okazy owadów, pamiętaj, aby po obserwacji wypuścić zwierzęta na wolność
w ich naturalnym środowisku.
Opis czynności:
1 Obejrzyj zgromadzone owady, zwracając szczególną uwagę na ich części ciała.
2 Policz ich odnóża i zaobserwuj różnice w budowie skrzydeł.
3 Przez lupę przyjrzyj się aparatom gębowym owadów i korzystając z ilustracji w podręczniku, spróbuj określić ich typ.
Wynik obserwacji: Naszkicuj owady z 3 różnych grup, np. chrząszcza, motyla i muchówkę, uwzględniając ich części
ciała i odnóża. Zaznacz różnice w budowie owadów z różnych grup.
W skrócie
Owady są bezkręgowcami dobrze przystosowanymi do życia na lądzie: mają skrzydła, a pancerz chroni
ciało przed wysychaniem; żyją w powietrzu, glebie, a nieliczne także w wodzie.
Wszystkie owady mają ciało złożone z głowy, tułowia i odwłoka oraz 3 pary odnóży krocznych.
Odnóża kroczne mają różną budowę w zależności od ich funkcji.
Wyspecjalizowane aparaty gębowe owadów pozwalają tej grupie pobierać bardzo różnorodny pokarm.
U owadów występuje rozwój złożony z przeobrażeniem zupełnym (ze stadium larwy i poczwarki) lub
z przeobrażeniem niezupełnym (tylko ze stadium larwy).
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Wymień 5 rodzajów znanych ci owadów.
2 W jakich środowiskach żyją owady? Podaj odpowiednie przykłady.
3 Porównaj budowę owadów z budową pajęczaków.
4 Omów przystosowania owadów do życia na lądzie.
5 Przedstaw sposób rozmnażania wybranego owada.
56
0604_881341_Biologia_6_DRUK.indd 56 04.06.2019 11:31:36