Page 67 - 881406_ biologia 8 cwiczenia_SRODKI
P. 67

5   Wpisz pod schematami struktury przestrzennej właściwe nazwy. Następnie
              połącz liniami wymienione populacje roślin i zwierząt z charakterystyczną
              dla każdej z nich strukturą przestrzenną. Skorzystaj z informacji w tekście
              podręcznika na s. 118.
               Populacje zwierząt i roślin               Typ struktury przestrzennej
                      sardynki europejskie    •
                         szpaki zwyczajne    •                     rozmieszczenie
                       pingwiny cesarskie    •
                 pająki krzyżaki ogrodowe    •
                          mrówki rudnice    •                      rozmieszczenie
                          sosny zwyczajne    •
                          jeżyny popielice    •
                         jaskry rozłogowe    •
                           zawilce gajowe    •                     rozmieszczenie
              marchew zwyczajna na polu    •


          6   Rozwiąż poniższe zadania problemowe.
              a)   Skorzystaj z dostępnych źródeł wiedzy (np. atlasów rozmieszczenia) i podaj
                 po 3 przykłady gatunków żyjących w Polsce, których populacje są

                 I.  bardzo liczne:                    II.  bardzo nieliczne:

                 1.                                    1.
                 2.                                    2.

                 3.                                    3.
              b)   Na podstawie podręcznika wyjaśnij, co może wpływać na wahania
                 liczebności w populacji gryzoni.






              c)   Wzrost śmiertelności populacji może mieć różne przyczyny. W ramce
                 wymieniono niektóre z nich. Wypisz przynajmniej 3 inne czynniki.



                 Przykładowe przyczyny śmiertelności  •  starzenie się osobników
                 •  brak opieki nad potomstwem        •  zaburzenia rozrodu
                 •  zbyt duże zagęszczenie osobników   •  choroby
                   na danym terenie i brak pokarmu    •  oddziaływanie innych populacji


              1.                       2.                        3.

                                               65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72