Page 167 - biologia 8
P. 167
Projekt działania lokalnego
„Bo Ziemię mamy tylko jedną – od nas zależy, na jak długo nam starczy”
Potrzebne materiały: komputer z dostępem do internetu, zeszyt przedmiotowy, długopis.
Zadania dla uczniów (grup zadaniowych)
1 Przeczytajcie poniższy tekst.
Żyjemy w taki sposób, że zasoby naszej planety wyczerpują się w zastraszająco szybkim tempie. Tylko niektóre
z nich mogą się odnawiać. Zasoby takie jak paliwa kopalne (m.in. węgiel kamienny, brunatny, gaz ziemny, ropa
naftowa), rudy metali i niemetali, minerały i pierwiastki należą do nieodnawialnych i są na wyczerpaniu. Może
ich zabraknąć już za życia twojego pokolenia.
Zwierzęta się rozmnażają, rośliny stale rosną, woda krąży w atmosferze, a energia Słońca wydaje się być
niewyczerpywalna. To jednak jedynie teoria. W praktyce bowiem działalność człowieka jest związana z coraz
intensywniejszym korzystaniem z zasobów naturalnych. Powoduje to wyczerpywanie się również zasobów uzna-
wanych za odnawialne.
O tempie ich wyczerpywania się pisze w swoim artykule Maciej Wernio. Zapoznaj się z jego fragmentem.
W poniedziałek 29 lipca 2019 roku wykorzystaliśmy zasoby naturalne, które mogą odnowić się w 2019 roku. W tym roku
Dzień Długu Ekologicznego przypadł najszybciej w historii. Dzień Długu Ekologicznego (ang. Earth Overshoot Day) to dzień,
w którym mieszkańcy Ziemi wykorzystali wszystkie surowce naturalne (m.in gleba, (...), lasy, (...), woda), które mogłyby odnowić się
jeszcze w tym roku. Oznacza to, że po tej dacie żyjemy już „na kredyt” i wykorzystujemy surowce kolejnych pokoleń. W 2019 roku
Dzień Długu Ekologicznego przypadł na poniedziałek 29 lipca i po raz pierwszy w historii data wypadła tak wcześnie (od 2005
do 2018 roku były to dni sierpniowe).
Źródło: https://noizz.pl/ekologia/dzien-dlugu-ekologicznego-2019-kolejny-smutny-ekologiczny-rekord-ziemi/1ng9elt, dostęp: 17.03.2021 r.
W 2020 r. Dzień Długu Ekologicznego przypadł na 22 sierpnia – to najlepszy wynik od 2005 r. Zastanów
się, jakie czynniki spowodowały taką poprawę. Zwróć uwagę, że pandemia koronawirusa w 2020 r. czasowo
znacznie ograniczyła możliwość przemieszczania się. Przyczyniła się także do zmniejszenia produkcji (m.in.
przez czasowe wyłączanie poszczególnych gałęzi gospodarki). Przeanalizuj ilustracje 5.10 i 5.11.
2 Podzielcie się na pięcioosobowe zespoły. W każdym wybierzcie lidera, którego zadaniem będzie zorganizowanie
pracy waszego zespołu oraz regularne kontaktowanie się z opiekunem merytorycznym projektu.
3 Waszym celem będzie opracowanie i zrealizowanie dla społeczności lokalnej (np. uczniów szkoły, mieszkańców blo-
ku, osiedla, dzielnicy) planu działań, których wdrożenie zmniejszy obciążenia dla środowiska i przyrody.
4 Wspólnie ustalcie zasady waszej współpracy podczas realizacji projektu. Spiszcie je w postaci kontraktu.
5 Podajcie jak najwięcej pomysłów, których zastosowanie zmniejszy ślad węglowy oraz ślad wodny i może przyczynić
się do zmiany daty Dnia Długu Ekologicznego na późniejszą. Zapiszcie wszystkie pomysły, nawet te najdziwniejsze.
Przedyskutujcie każdy z nich pod kątem możliwości jego realizacji.
6 Wybierzcie jeden lub kilka pomysłów, które oceniliście jako możliwe do urzeczywistnienia. Następnie podzielcie się
zadaniami projektowymi i opracujcie harmonogram ich realizacji. W tym celu pomocna będzie tabela z kategoriami
w nagłówkach: zadanie, cel, oczekiwany efekt, realizatorzy i termin.
7 Zaplanujcie sposób zaprezentowania wyników waszych działań. Zastanówcie się komu, w jakim celu i w jakiej formie
je przedstawicie. Pomyślcie nad wykonaniem prezentacji dotyczącej śladu węglowego i wodnego oraz Dnia Długu
Ekologicznego, którą można pokazać w szkole, ośrodku kultury itp.
8 Opracujcie sposoby zachęcenia innych uczniów do realizacji podobnych projektów.
165