Page 164 - biologia 8
P. 164
Ćwiczenie 5
Badanie różnorodności gatunkowej roślin na terenach zielonych w pobliżu szkoły
Potrzebne materiały: notatnik, ołówek, lupa, atlas lub klucz do oznaczania roślin, aparat fotograficzny (np. w telefonie),
4 sznurki (każdy ok. 1,5 m długości).
Opis czynności:
1 Wybierz trawnik i przydroże lub pole i miedzę w pobliżu szkoły.
2 Na każdym z wybranych terenów wyznacz obszar, który będziesz badać. Rozłóż prosto 2 sznurki, tak aby kąt mię-
dzy jednym a drugim wynosił 90 stopni. W ten sposób zobaczysz tereny swoich badań. Oblicz powierzchnię każ-
dego z nich.
3 Następnie przyjrzyj się roślinom na badanych obszarach. Zanotuj ich liczbę i oznacz za pomocą klucza lub atlasu.
Wyniki obserwacji:
1 Zaobserwuj i zapisz, ile różnych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew dostrzegasz na badanych obszarach. Mo-
żesz je udokumentować na zdjęciach. Na którym z obszarów występuje więcej gatunków?
2 Oceń, który gatunek roślin dominuje, czyli występuje najliczniej na każdym badanym obszarze.
3 Za pomocą atlasu lub klucza do oznaczania roślin ustal nazwę gatunkową rośliny dominującej.
4 Spróbuj określić, ile i jakie gatunki roślin udało ci się zaobserwować. Im więcej gatunków dostrzegłeś na badanym
terenie, tym jest cenniejszy, a jego stopień różnorodności gatunkowej większy. Czy spośród oznaczonych gatunków
któryś jest rzadki lub chroniony?
Ćwiczenie 6
Badanie różnorodności gatunkowej zwierząt na terenach zielonych w pobliżu szkoły
Potrzebne materiały: 4 paliki do wbicia w ziemię (np. tyczki bambusowe dłu-
gości 50 cm), sznurek (długości nieco ponad 4 m), taśma
miernicza, notatnik, atlas lub klucz do oznaczania zwie-
rząt (np. bezkręgowców na łące, ślimaków, ptaków), lupa,
ołówek, aparat fotograficzny (np. w telefonie).
Opis czynności:
1 Wbij pierwszy palik w ziemię. Za pomocą taśmy mierniczej wyznacz kwa-
drat o bokach 1 m x 1 m. W każdym rogu kwadratu wbij palik.
2 Połącz sznurkiem paliki, wyznaczając poletko badawcze. Przywiąż sznurek 5.7 Motyle z rodziny rusałkowatych
blisko podłoża pierwszego z nich. Następnie otocz pętlą kolejne paliki. chętnie przebywają na kwiatach
3 Zaobserwuj, jakie zwierzęta na nim występują. Aby obserwacja się powiodła, zachowuj się cicho. Nie dotykaj zaobserwo-
wanych zwierząt. Nie zabijaj! Obserwuj, jak wyglądają, co robią, jak się poruszają, na jakich gatunkach roślin występują.
Wyniki obserwacji:
1 Zaobserwuj, sfotografuj i zapisz, ile różnych gatunków zwierząt występuje na badanym obszarze.
2 Ustal, do jakich grup systematycznych należą zaobserwowane zwierzęta. Które cechy ich budowy na to wskazują?
3 Za pomocą atlasu do oznaczania zwierząt ustal nazwę gatunkową jednego z zaobserwowanych zwierząt.
4 Opisz zachowanie przedstawicieli jednego z zaobserwowanych gatunków zwierząt.
162