Page 164 - biologia 8
P. 164

Ćwiczenie 5

        Badanie różnorodności gatunkowej roślin na terenach zielonych w pobliżu szkoły

        Potrzebne materiały:   notatnik, ołówek, lupa, atlas lub klucz do oznaczania roślin, aparat fotograficzny (np. w telefonie),
                             4 sznurki (każdy ok. 1,5 m długości).
        Opis czynności:
         1   Wybierz trawnik i przydroże lub pole i miedzę w pobliżu szkoły.
         2   Na każdym z wybranych terenów wyznacz obszar, który będziesz badać. Rozłóż prosto 2 sznurki, tak aby kąt mię-
             dzy jednym a drugim wynosił 90 stopni. W ten sposób zobaczysz tereny swoich badań. Oblicz powierzchnię każ-
             dego z nich.
         3   Następnie przyjrzyj się roślinom na badanych obszarach. Zanotuj ich liczbę i oznacz za pomocą klucza lub atlasu.

        Wyniki obserwacji:
         1   Zaobserwuj i zapisz, ile różnych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew dostrzegasz na badanych obszarach. Mo-
             żesz je udokumentować na zdjęciach. Na którym z obszarów występuje więcej gatunków?
         2   Oceń, który gatunek roślin dominuje, czyli występuje najliczniej na każdym badanym obszarze.
         3   Za pomocą atlasu lub klucza do oznaczania roślin ustal nazwę gatunkową rośliny dominującej.

         4   Spróbuj określić, ile i jakie gatunki roślin udało ci się zaobserwować. Im więcej gatunków dostrzegłeś na badanym
             terenie, tym jest cenniejszy, a jego stopień różnorodności gatunkowej większy. Czy spośród oznaczonych gatunków
             któryś jest rzadki lub chroniony?



        Ćwiczenie 6
        Badanie różnorodności gatunkowej zwierząt na terenach zielonych w pobliżu szkoły

        Potrzebne materiały:   4 paliki do wbicia w ziemię (np. tyczki bambusowe dłu-
                             gości 50 cm), sznurek (długości nieco ponad 4 m), taśma
                             miernicza, notatnik, atlas lub klucz do oznaczania zwie-
                             rząt (np. bezkręgowców na łące, ślimaków, ptaków), lupa,
                             ołówek, aparat fotograficzny (np. w telefonie).
        Opis czynności:

         1   Wbij pierwszy palik w ziemię. Za pomocą taśmy mierniczej wyznacz kwa-
             drat o bokach 1 m x 1 m. W każdym rogu kwadratu wbij palik.
         2   Połącz sznurkiem paliki, wyznaczając poletko badawcze. Przywiąż sznurek   5.7    Motyle z rodziny rusałkowatych
             blisko podłoża pierwszego z nich. Następnie otocz pętlą kolejne paliki.   chętnie przebywają na kwiatach
         3   Zaobserwuj, jakie zwierzęta na nim występują. Aby obserwacja się powiodła, zachowuj się cicho. Nie dotykaj zaobserwo-
             wanych zwierząt. Nie zabijaj! Obserwuj, jak wyglądają, co robią, jak się poruszają, na jakich gatunkach roślin występują.

        Wyniki obserwacji:
         1   Zaobserwuj, sfotografuj i zapisz, ile różnych gatunków zwierząt występuje na badanym obszarze.

         2   Ustal, do jakich grup systematycznych należą zaobserwowane zwierzęta. Które cechy ich budowy na to wskazują?
         3   Za pomocą atlasu do oznaczania zwierząt ustal nazwę gatunkową jednego z zaobserwowanych zwierząt.
         4   Opisz zachowanie przedstawicieli jednego z zaobserwowanych gatunków zwierząt.

                                      162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169