Page 10 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 10
Szkło i sprzęt laboratoryjny – podstawowe narzędzia pracy w pracowni chemicznej
Planując przeprowadzanie doświadczeń chemicznych, należy dobrać odpowiednie naczynia i sprzęt do pracy.
Przykładowo – gdy mamy w planie kontakt z ogniem, nie powinno się wybierać plastikowych naczyń, które mogą się
stopić. W pracowni szkłem i sprzętem laboratoryjnym zajmuje się nauczyciel. On tu jest kierownikiem, ale uczniowie
powinni przyswoić sobie profesjonalne nazewnictwo. Niedopuszczalne jest nazywanie zlewki – szklanką, kolby stoż-
kowej – wazonem, a probówki – fiolką.
Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne w laboratorium szkło i sprzęt, które będą potrzebne na lekcjach
chemii.
Doświadczenia w technice chemii w małej skali i skali standardowej
Często będziemy odwoływali się do techniki chemii w małej skali, żeby jak najwięcej doświadczeń można było wykonać
własnoręcznie. W tej technice używa się niewielkich ilości odczynników, często związanych z tzw. domową chemią.
Wiele wykorzystywanych tu przedmiotów (np. klamerki do bielizny, świeczki, łyżeczki jednorazowe) znajduje zastoso-
wanie w codziennych czynnościach, dlatego są one łatwo osiągalne w sklepach, aptekach, marketach czy hurtowniach
(il. 1.4). Natomiast doświadczenia wykonywane w standardowej skali pozwolą lepiej poznać sprzęt i odczynniki wyko-
rzystywane w prawdziwych laboratoriach chemicznych.
probówka zlewka kolba stożkowa kolba kulista kolba kulista
okrągłodenna płaskodenna
szkiełko zegarkowe
krystalizator
dolna część szalki
Petriego
cylinder miarowy rozdzielacz biureta moździerz parownica
8