Page 13 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 13

Złota szóstka – czyli jak się zachowywać w pracowni chemicznej

          1.   W pracowni możesz przebywać tylko w obecności nauczyciela.
          2.   Podczas niektórych zajęć będą wykonywane doświadczenia. Zanim do nich przystąpisz, musisz zadbać o czystość
              swojego miejsca pracy.
          3.   Każde doświadczenie wykonuj zgodnie z opisem, zachowując ostrożność.
          4.   Dbaj o bezpieczeństwo swoje i osób, z którymi przebywasz w sali chemicznej.
          5.   Słuchaj uważnie poleceń nauczyciela i dokładnie je wykonuj.
          6.   Pamiętaj o przestrzeganiu regulaminu pracowni chemicznej.





          W skrócie

               Każdy odczynnik, który znajduje się w pracowni chemicznej, musi mieć czytelną etykietę oznakowaną piktogramami
              ostrzegawczymi (jeśli tego wymagają właściwości odczynnika).
               Wszelkie użyteczne informacje o odczynnikach chemicznych znajdują się w kartach charakterystyki.

               Doświadczenia wykonywane są w specjalnym szkle laboratoryjnym zestawionym z odpowiednim sprzętem.
               Opisując doświadczenie chemiczne, odróżniajmy obserwacje od wniosków. Te pierwsze opisują to, co rejestrują
              zmysły, te drugie – łączą obserwacje z wiedzą naukową.


          Czy już umiesz? Sprawdź się!


           1   Przypisz rodzaje niebezpieczeństwa do właściwych piktogramów.








              substancja drażniąca / substancja łatwopalna / substancja utleniająca / substancja niebezpieczna dla środowiska
              / substancja żrąca / gaz pod ciśnieniem / substancja toksyczna / substancja rakotwórcza

           2   Na podstawie zdjęć i własnych obserwacji narysuj w zeszycie szkic następującego szkła i sprzętu laboratoryjnego:
              a)  zlewka,                                        b)  probówka,
              c)  kolba stożkowa,                                d)  kolba kulista płaskodenna,
              e)  szkiełko zegarkowe,                            f)   pipeta Pasteura z podziałką,
              g)  moździerz,                                     h)  krystalizator.

           3   Poszukaj w internecie karty charakterystyki wodorotlenku sodu. Wypisz z niej do zeszytu podane punkty.
              a)  zastosowanie                                   b)  potencjalne zagrożenie dla zdrowia
              c)  ochrona oczu                                   d)  barwa

           4   Przy opisywaniu doświadczenia chemicznego bardzo ważne jest odróżnienie obserwacji od wniosków. Spośród
              podanych poniżej przykładów wybierz te, które są obserwacjami.

              po ogrzaniu pojawia się siwy dym / otrzymanym gazem jest dwutlenek węgla / na ściankach probówki pojawiają
              się krople bezbarwnej cieczy / na ściankach probówki pojawia się woda / zawartość szalki robi się ciepła /
              doświadczenie się powiodło / w zlewce pojawiły się dwie warstwy płynów / tlen podtrzymuje spalanie

                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18