Page 13 - 883351_podrecznik chemia_kl7_nowaPP
P. 13
Złota szóstka – czyli jak się zachowywać w pracowni chemicznej
1. W pracowni możesz przebywać tylko w obecności nauczyciela.
2. Podczas niektórych zajęć będą wykonywane doświadczenia. Zanim do nich przystąpisz, musisz zadbać o czystość
swojego miejsca pracy.
3. Każde doświadczenie wykonuj zgodnie z opisem, zachowując ostrożność.
4. Dbaj o bezpieczeństwo swoje i osób, z którymi przebywasz w sali chemicznej.
5. Słuchaj uważnie poleceń nauczyciela i dokładnie je wykonuj.
6. Pamiętaj o przestrzeganiu regulaminu pracowni chemicznej.
W skrócie
Każdy odczynnik, który znajduje się w pracowni chemicznej, musi mieć czytelną etykietę oznakowaną piktogramami
ostrzegawczymi (jeśli tego wymagają właściwości odczynnika).
Wszelkie użyteczne informacje o odczynnikach chemicznych znajdują się w kartach charakterystyki.
Doświadczenia wykonywane są w specjalnym szkle laboratoryjnym zestawionym z odpowiednim sprzętem.
Opisując doświadczenie chemiczne, odróżniajmy obserwacje od wniosków. Te pierwsze opisują to, co rejestrują
zmysły, te drugie – łączą obserwacje z wiedzą naukową.
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Przypisz rodzaje niebezpieczeństwa do właściwych piktogramów.
substancja drażniąca / substancja łatwopalna / substancja utleniająca / substancja niebezpieczna dla środowiska
/ substancja żrąca / gaz pod ciśnieniem / substancja toksyczna / substancja rakotwórcza
2 Na podstawie zdjęć i własnych obserwacji narysuj w zeszycie szkic następującego szkła i sprzętu laboratoryjnego:
a) zlewka, b) probówka,
c) kolba stożkowa, d) kolba kulista płaskodenna,
e) szkiełko zegarkowe, f) pipeta Pasteura z podziałką,
g) moździerz, h) krystalizator.
3 Poszukaj w internecie karty charakterystyki wodorotlenku sodu. Wypisz z niej do zeszytu podane punkty.
a) zastosowanie b) potencjalne zagrożenie dla zdrowia
c) ochrona oczu d) barwa
4 Przy opisywaniu doświadczenia chemicznego bardzo ważne jest odróżnienie obserwacji od wniosków. Spośród
podanych poniżej przykładów wybierz te, które są obserwacjami.
po ogrzaniu pojawia się siwy dym / otrzymanym gazem jest dwutlenek węgla / na ściankach probówki pojawiają
się krople bezbarwnej cieczy / na ściankach probówki pojawia się woda / zawartość szalki robi się ciepła /
doświadczenie się powiodło / w zlewce pojawiły się dwie warstwy płynów / tlen podtrzymuje spalanie
11