Page 10 - 880857_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8
P. 10

Więcej na temat


        Chluba Polski i Polaków

        Polskie Państwo Podziemne było fenomenem w okupowanej przez Niemców i Rosjan
        Europie. Jego głównym celem stała się walka zbrojna z okupantem. Równocześnie
        też funkcjonowały podziemne sądy, administracja, wydawano prasę, książki, ulotki,
        działało szkolnictwo – tajne komplety (w czasie wojny studia w podziemiu ukończyło
        około 10 tysięcy studentów). Organizowano też pomoc dla prześladowanej ludności
        żydowskiej.

                                                                                     Rysunek nr 1. Znak Polski Walczącej




        Ciekawe!                               Dawniej bezpieczeństwo rozumiano w sensie wojskowo-militarnym, dziś
        Polska była jedynym krajem w okupo-  natomiast rozumiemy je jako obronę i ochronę narodową. Mamy na myśli nie
        wanej przez Niemców Europie, w którym   tylko obronę przed bezpośrednią agresją, ale też ochronę szeroko rozumiane-
        za pomoc Żydom groziła kara śmierci,   go interesu narodowego: wartości duchowych, kulturowych, ekonomicznych,
        nie tylko osobie pomagającej, ale całej   politycznych i państwowych. Zaniedbanie tej ochrony doprowadzić może do
        rodzinie (a czasem nawet sąsiadom).   poważnego osłabienia państwa i – w efekcie – do przejęcia nad nim kontroli
        Mimo to nasi rodacy narażali swoje życie.
        Wymownym tego dowodem jest fakt, że   przez siły zewnętrzne.
        Polacy stanowią 25% osób, którym już   We  współczesnym  świecie  państwo  może  stracić  suwerenność  nie  tyle
        po wojnie przyznano odznaczenie „Spra-  wskutek zewnętrznej agresji, ile z powodu braku troski o swoje interesy na
        wiedliwy wśród Narodów Świata”.     arenie międzynarodowej.




        W skrócie                                             Czy już umiesz?

            Bezpieczeństwo – brak zagrożeń (rozumienie         1   Wyjaśnij pojęcie bezpieczeństwa jako stanu i jako
            negatywne), a także możliwość nieskrępowanego          procesu. Wykonaj mapę myśli, na której przedstawisz
            rozwoju (rozumienie pozytywne).                        obydwa sposoby rozumienia bezpieczeństwa.
            Bezpieczeństwo to opisany wyżej stan, a także proces   2  Wskażcie przykładowe działania pracowników szkoły,
            służący osiągnięciu tego stanu.                        które służą zapewnieniu wam bezpieczeństwa.

            Dziedziny, których dotyczy bezpieczeństwo: polityka,   3  Wyjaśnij pojęcie bezpieczeństwo narodowe.
            gospodarka, ochrona zdrowia, środowisko (ekologia),   4  Przypomnij sobie dzieła kultury przedstawiające
            internet itd.
                                                                   życie Polaków w okupowanej przez Niemcy i Rosję
                                                                   Polsce w latach 1939–1945. Wyjaśnij, dlaczego
            Niepodległe państwo powinno zapewnić obywatelom
            życie bez zagrożeń i możliwość rozwoju.                Polskie Państwo Podziemne nie mogło zapewnić im
                                                                   bezpieczeństwa.
            Części systemu bezpieczeństwa państwa:
            skuteczne prawo, Strategia Bezpieczeństwa          5   Obejrzyj film Historia Kowalskich. Opowiedz, jak
                                                                   zmieniał się stan bezpieczeństwa bohaterów, i wskaż,
            Narodowego, obiekty infrastruktury bezpieczeństwa,     co miało na to wpływ.
            edukacja ludności i uzmysławianie znaczenia, jakie
            mają bezpieczeństwo narodowe, obrona i ochrona     6   Dowiedz się, kto przyznaje medal „Sprawiedliwy wśród
            narodowa.                                              Narodów Świata”. Komu nadaje się ten tytuł?

                                        8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15