Page 8 - 880857_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8
P. 8

1.1     Bezpieczeństwo Polski naszym dobrem najwyższym




        Podejmij temat                      O O  Czym jest dla was bezpieczeństwo? Powiedzcie, czego potrzebujecie,
                                                 aby czuć się bezpiecznie.




                                            Pojęcie bezpieczeństwa

                                            Od momentu twojego poczęcia wiele osób dba o to, byś był bezpieczny i mógł
        Bezpieczeństwo pojmujemy jako       się prawidłowo rozwijać. Bezpieczeństwo pojmujemy w dzisiejszych cza-
        brak zagrożeń i możliwość rozwoju.   sach  nie  tylko  jako  brak  zagrożeń  (rozumienie  negatywne),  ale  także  jako
        Jest to określony stan, a także proces   możliwość nieskrępowanego rozwoju. Jest to nie tylko określony stan, do któ-
        zmierzający do utrzymania tego stanu.
                                            rego zmierzamy, podejmując wiele działań, by go osiągnąć, ale również same
                                            działania, które służą jego osiągnięciu.
        Bezpieczeństwo narodowe                Elementem bezpieczeństwa jest np. możliwość niezagrożonego przecho-
        to stan państwa wolny od zagrożeń   dzenia przez jezdnię. Aby ten stan osiągnąć, podejmuje się działania zabez-
        (zewnętrznych i wewnętrznych),      pieczające,  takie  jak  wyznaczenie  przejścia  dla  pieszych  i  wyposażenie  go
        uzyskany w wyniku użycia posiadanych
        sił i środków. Jest to również najwyższa   w sygnalizację świetlną. Inny przykład działania, które służy osiągnięciu stanu
        wartość dla państwa, a także        bezpieczeństwa, to oklejenie schodów wykładziną antypoślizgową, co może
        najważniejsza potrzeba narodu,      zlecić (lub już zleciła) dyrekcja twojej szkoły. Dzięki temu działaniu zmniejszy
        umożliwiająca trwały i niezakłócony   się (lub zmniejszyło) zagrożenie, że któryś z uczniów upadnie i dozna stłuczeń
        rozwój.                             lub otarć.
                                               Zauważ, że zapewnienie warunków, w których nie występują zagrożenia,
                                            to niekończący się proces. Za kilka lat pojawią się np. lepsze podłoża antypo-
                                            ślizgowe i znów dojdzie do zmian.



        Trzeba dbać o bezpieczeństwo podczas
        korzystania z internetu i komunikatorów
        elektronicznych. Najwięcej wiadomości
        na temat zagrożeń związanych z siecią,
        a także porady, jak należy się nią posłu-
        giwać, znajdziesz właśnie w internecie.
        •  Poszukaj informacji o niebezpieczeń-
         stwach, na które można się natknąć
         podczas korzystania ze źródeł interne-
         towych. Być może uda ci się skorzystać
         także z innego, niecyfrowego źródła
         informacji.
        •   Przedstaw w klasie wyniki poszukiwań.
        •   Oceń, które z opisanych zagrożeń
         uważasz za największe.
        •   Wypisz najważniejsze – twoim zda-
         niem – zasady korzystania z internetu
         i komunikatorów elektronicznych.   Zdjęcie nr 1. Bezpieczne przejście dla pieszych

                                        6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13