Page 8 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 8
1.1 Bezpieczeństwo Polski naszym dobrem najwyższym
Podejmij temat O O Czym jest dla was bezpieczeństwo? Powiedzcie, czego potrzebujecie,
aby czuć się bezpiecznie.
Pojęcie bezpieczeństwa
Od momentu twojego poczęcia wiele osób dba o to, byś był bezpieczny i mógł
Bezpieczeństwo pojmujemy jako się prawidłowo rozwijać. Bezpieczeństwo pojmujemy w dzisiejszych cza-
brak zagrożeń i możliwość rozwoju. sach nie tylko jako brak zagrożeń (rozumienie negatywne), ale także jako
Jest to określony stan, a także proces możliwość nieskrępowanego rozwoju. Jest to nie tylko określony stan, do któ-
zmierzający do utrzymania tego stanu.
rego zmierzamy, podejmując wiele działań, by go osiągnąć, ale również same
działania, które służą jego osiągnięciu.
Bezpieczeństwo narodowe Elementem bezpieczeństwa jest np. możliwość niezagrożonego przecho-
to stan państwa wolny od zagrożeń dzenia przez jezdnię. Aby ten stan osiągnąć, podejmuje się działania zabez-
(zewnętrznych i wewnętrznych), pieczające, takie jak wyznaczenie przejścia dla pieszych i wyposażenie go
uzyskany w wyniku użycia posiadanych
sił i środków. Jest to również najwyższa w sygnalizację świetlną. Inny przykład działania, które służy osiągnięciu stanu
wartość dla państwa, a także bezpieczeństwa, to oklejenie schodów wykładziną antypoślizgową, co może
najważniejsza potrzeba narodu, zlecić (lub już zleciła) dyrekcja twojej szkoły. Dzięki temu działaniu zmniejszy
umożliwiająca trwały i niezakłócony się (lub zmniejszyło) zagrożenie, że któryś z uczniów upadnie i dozna stłuczeń
rozwój. lub otarć.
Zauważ, że zapewnienie warunków, w których nie występują zagrożenia,
to niekończący się proces. Za kilka lat pojawią się np. lepsze podłoża antypo-
ślizgowe i znów dojdzie do zmian.
Trzeba dbać o bezpieczeństwo podczas
korzystania z internetu i komunikatorów
elektronicznych. Najwięcej wiadomości
na temat zagrożeń związanych z siecią,
a także porady, jak należy się nią posłu-
giwać, znajdziesz właśnie w internecie.
• Poszukaj informacji o niebezpieczeń-
stwach, na które można się natknąć
podczas korzystania ze źródeł interne-
towych. Być może uda ci się skorzystać
także z innego, niecyfrowego źródła
informacji.
• Przedstaw w klasie wyniki poszukiwań.
• Oceń, które z opisanych zagrożeń
uważasz za największe.
• Wypisz najważniejsze – twoim zda-
niem – zasady korzystania z internetu
i komunikatorów elektronicznych. Zdjęcie nr 1. Bezpieczne przejście dla pieszych
6