Page 22 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 22
Podsumowanie działu 1. w zadaniach
1 Wyjaśnij, na czym polega bezpieczeństwo rozumiane jako proces.
2 Przedstaw w formie graficznej (np. schematu, mapy myśli), co składa się na system bezpieczeństwa państwa.
3 Napisz, na czym polegają działania zapewniające bezpieczeństwo:
a) w dziedzinie środowiska naturalnego (ekologicznej),
b) w sferze politycznej.
Zastanów się, dlaczego może dojść do konfliktu między przedstawicielami (organizatorami) obu tych sfer działalności.
4 Zapisz w punktach przyczyny, które doprowadziły do upadku I Rzeczypospolitej. Podziel je na takie, które wynikały
z okoliczności niezależnych od obywateli, i takie, za które można przypisać Polakom winę.
5 Dlaczego okres rozbiorów uważamy za czas, który nie sprzyjał Polakom?
6 Oceń, jak przedstawia się obecnie stan bezpieczeństwa Polski. Napisz wypowiedź na ten temat. W uzasadnieniu
swojej oceny odwołaj się do informacji z podręcznika lub innych źródeł (np. internetu). Podaj te źródła.
7 Jaką rolę odgrywa gospodarka w zapewnieniu obywatelom bezpieczeństwa?
8 Opisz wybrany środek rażenia, którym posługuje się Marynarka Wojenna. Napisz, co wiesz na temat tego typu broni.
9 Wymień rodzaje wojsk, które wchodzą w skład Sił Zbrojnych RP.
10 Rozpoznaj, wspomagając się np. internetem, środki rażenia przedstawione na zdjęciach nr 17 i 18. Które formacje Sił
Zbrojnych RP używają takich jednostek?
Zdjęcie nr 17 Zdjęcie nr 18
11 Opracuj pisemnie zagadnienie: Znaczenie Wojsk Obrony Terytorialnej dla bezpieczeństwa Polski. Uwzględnij
w wypowiedzi: charakterystykę tego rodzaju Sił Zbrojnych RP, własną opinię o zasadności utworzenia tej formacji
na przełomie 2015 i 2016 r.
20