Page 91 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 91

8   Zdjęcie nr 120. Zbliż swoje ucho do ust i nosa poszko-
               dowanego. Sprawdź, czy  oddycha. Sprawdzasz me-
               todą:  widzę  (ruch  klatki  piersiowej),  słyszę  (oddech
               poszkodowanego),  czuję (ciepłe powietrze w okolicy
               ucha). Sprawdzenie ma trwać około 10 sekund, liczo-
               nych w formie wypowiadania liczb: 121, 122 itd. W tym
               czasie powinieneś wyczuć co najmniej trzy–cztery
               oddechy rozłożone równomiernie w czasie. Urywany,
               wyczuwalny tylko w pierwszych sekundach, oddech
               nie jest oznaką życia. Może natomiast być objawem
               nagłego zatrzymania krążenia (NZK).


                                                                Zdjęcie nr 120
             Pamiętaj! Osoby bez wykształcenia medycznego nie
             powinny sprawdzać tętna! Wytyczne Europejskiej
             Rady Resuscytacji z 2005 r. są pod tym względem jed-
             noznaczne i jasne. Schemat BLS nie zawiera wskazań
             do sprawdzania tętna, zaleca on jedynie sprawdzenie
             oddechu.




           9   Zdjęcie nr 121. Jeżeli stwierdzisz u poszkodowanego
               występowanie oddechu, wezwij pogotowie.

          10   Ponownie wykonaj rękoczyn czoło-żuchwa i sprawdź
               oddech. Twoja rozmowa z dyspozytorem może trwać
               około minuty, a właśnie mniej więcej co minutę powi-
               nieneś sprawdzać oddech.                         Zdjęcie nr 121








          Więcej na temat

          W momencie utraty przytomno-
          ści obniża się napięcie mięśni,
          w efekcie język poszkodowanego
          wpada  do  gardła.  W  ten  sposób
          zaburzona zostaje drożność dróg
          oddechowych. Aby przywrócić jej
          prawidłowy stan, najlepiej wykonać
          rękoczyn czoło-żuchwa. Za pomocą
          tego działania wyciągamy język
          z gardła osoby ratowanej i umożli-
          wiamy przepływ powietrza.         Rysunek nr 25

                                                                                   89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96