Page 91 - 883806_Edukacja_dla_bezpieczenstwa_podrecznik_kl_8_
P. 91
8 Zdjęcie nr 120. Zbliż swoje ucho do ust i nosa poszko-
dowanego. Sprawdź, czy oddycha. Sprawdzasz me-
todą: widzę (ruch klatki piersiowej), słyszę (oddech
poszkodowanego), czuję (ciepłe powietrze w okolicy
ucha). Sprawdzenie ma trwać około 10 sekund, liczo-
nych w formie wypowiadania liczb: 121, 122 itd. W tym
czasie powinieneś wyczuć co najmniej trzy–cztery
oddechy rozłożone równomiernie w czasie. Urywany,
wyczuwalny tylko w pierwszych sekundach, oddech
nie jest oznaką życia. Może natomiast być objawem
nagłego zatrzymania krążenia (NZK).
Zdjęcie nr 120
Pamiętaj! Osoby bez wykształcenia medycznego nie
powinny sprawdzać tętna! Wytyczne Europejskiej
Rady Resuscytacji z 2005 r. są pod tym względem jed-
noznaczne i jasne. Schemat BLS nie zawiera wskazań
do sprawdzania tętna, zaleca on jedynie sprawdzenie
oddechu.
9 Zdjęcie nr 121. Jeżeli stwierdzisz u poszkodowanego
występowanie oddechu, wezwij pogotowie.
10 Ponownie wykonaj rękoczyn czoło-żuchwa i sprawdź
oddech. Twoja rozmowa z dyspozytorem może trwać
około minuty, a właśnie mniej więcej co minutę powi-
nieneś sprawdzać oddech. Zdjęcie nr 121
Więcej na temat
W momencie utraty przytomno-
ści obniża się napięcie mięśni,
w efekcie język poszkodowanego
wpada do gardła. W ten sposób
zaburzona zostaje drożność dróg
oddechowych. Aby przywrócić jej
prawidłowy stan, najlepiej wykonać
rękoczyn czoło-żuchwa. Za pomocą
tego działania wyciągamy język
z gardła osoby ratowanej i umożli-
wiamy przepływ powietrza. Rysunek nr 25
89