Page 119 - geografia 7
P. 119
We współczesnym świecie do człowieka dociera ogromna liczba infor-
macji. Rynek dóbr i usług jest bardzo różnorodny. Zarówno konsument, jak
i przedsiębiorca wielokrotnie stają przed trudnym wyborem jednego produk-
tu lub jednej usługi spośród wielu ofert. Dlatego coraz popularniejsze staje się
doradztwo i pośrednictwo w różnych dziedzinach życia. Coraz bardziej
cenione są więc zawody w takich dziedzinach, jak: pośrednictwo (np. w handlu
nieruchomościami) i doradztwo (np. personalne, finansowe, wizerunkowe).
Dynamika zmian rynku usług
Rynek usług podlega bardzo szybkim zmianom m.in. ze względu na rozwój
technologii informacyjnych. Przedsiębiorstwa usługowe są bardzo elastyczne.
Nie mają zaplecza w postaci urządzeń produkcyjnych. Łatwiej jest im dostoso-
wać świadczoną działalność do potrzeb rynku bez konieczności inwestowania
w nowy sprzęt. Ilustracją dynamiki zmian w usługach może być branża handlu Tab. 3.3 Zmiany w wybranych
usługach
detalicznego w Polsce (inne przykłady są zaprezentowane w tabeli 3.3).
Po transformacji ustrojowej (po 1989 r.) większość handlu odbywała się na Dawniej Obecnie
bazarach i w małych sklepach. Wejście na rynek dużych międzynarodowych
firm spowodowało, że handel skupił się w sklepach wielkopowierzchniowych, wypożyczalnie platformy
a następnie – w dyskontach, czyli sklepach oferujących ograniczony asorty- kaset VHS streamingowe
i płyt DVD
ment towarów w konkurencyjnych cenach. Równocześnie część sprzedaży,
szczególnie wyspecjalizowanych produktów, przeniosła się do sklepów in- budki telefony
ternetowych. To doprowadziło do rozwoju usług kurierskich. Ich znaczenie telefoniczne komórkowe
zdecydowanie wzrosło podczas pandemii. Bardzo wzrosła wtedy liczba pacz- taksówki tzw. pojazdy
komatów. Gdy skończysz swoją edukację, na rynku będzie dostępna praca współdzielone
w nowych dziedzinach usług, które obecnie jest nawet trudno przewidzieć. (patrz il. 3.38)
W skrócie
Usługi to wykonywanie czynności służących zaspakajaniu potrzeb ludności, ale niepolegających na produkcji.
Udział usług w zatrudnieniu na świecie rośnie, szczególnie szybko w państwach najbogatszych. Udział usług
w zatrudnieniu w Polsce wynosi 59% i jest niższy niż w Europie Zachodniej.
Usługi są bardzo różnorodne i szybko się zmieniają. Do usług, w których coraz więcej osób w Polsce znajduje
zatrudnienie, należą usługi dla biznesu.
Czy już umiesz? Sprawdź!
1 Wyjaśnij, czym usługi różnią się od pozostałych dwóch sektorów gospodarki. Oszacuj, jaki udział w gospodarce
będą mieć usługi za kilka lat. Uzasadnij odpowiedź.
2 Porównaj w tabeli na s. 226–229 zatrudnienie w poszczególnych sektorach gospodarki Austrii i Rumunii. Który kraj
ma nowocześniejszą gospodarkę? Dlaczego tak myślisz?
3 Sprawdź, jakie rodzaje usług są wykonywane w okolicy twojej szkoły. Oceń, jakich usług brakuje.
117
28.11.2022 21:32:39
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 117 28.11.2022 21:32:39
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 117