Page 119 - geografia 7
P. 119

We  współczesnym  świecie  do  człowieka  dociera  ogromna  liczba  infor-
          macji. Rynek dóbr i usług jest bardzo różnorodny. Zarówno konsument, jak
          i przedsiębiorca wielokrotnie stają przed trudnym wyborem jednego produk-
          tu lub jednej usługi spośród wielu ofert. Dlatego coraz popularniejsze staje się
          doradztwo i pośrednictwo w różnych dziedzinach życia. Coraz bardziej
          cenione są więc zawody w takich dziedzinach, jak: pośrednictwo (np. w handlu
          nieruchomościami) i doradztwo (np. personalne, finansowe, wizerunkowe).


          Dynamika zmian rynku usług
          Rynek usług podlega bardzo szybkim zmianom m.in. ze względu na rozwój
          technologii informacyjnych. Przedsiębiorstwa usługowe są bardzo elastyczne.
          Nie mają zaplecza w postaci urządzeń produkcyjnych. Łatwiej jest im dostoso-
          wać świadczoną działalność do potrzeb rynku bez konieczności inwestowania
          w nowy sprzęt. Ilustracją dynamiki zmian w usługach może być branża handlu   Tab. 3.3    Zmiany w wybranych
                                                                                     usługach
          detalicznego w Polsce (inne przykłady są zaprezentowane w tabeli 3.3).
             Po transformacji ustrojowej (po 1989 r.) większość handlu odbywała się na   Dawniej         Obecnie
          bazarach i w małych sklepach. Wejście na rynek dużych międzynarodowych
          firm spowodowało, że handel skupił się w sklepach wielkopowierzchniowych,    wypożyczalnie   platformy
          a następnie – w dyskontach, czyli sklepach oferujących ograniczony asorty-   kaset VHS      streamingowe
                                                                                       i płyt DVD
          ment towarów w konkurencyjnych cenach. Równocześnie część sprzedaży,
          szczególnie  wyspecjalizowanych  produktów,  przeniosła  się  do  sklepów  in-  budki       telefony
          ternetowych. To doprowadziło do rozwoju usług kurierskich. Ich znaczenie     telefoniczne   komórkowe
          zdecydowanie wzrosło podczas pandemii. Bardzo wzrosła wtedy liczba pacz-     taksówki       tzw. pojazdy
          komatów. Gdy skończysz swoją edukację, na rynku będzie dostępna praca                       współdzielone
          w nowych dziedzinach usług, które obecnie jest nawet trudno przewidzieć.                    (patrz il. 3.38)





          W skrócie


               Usługi to wykonywanie czynności służących zaspakajaniu potrzeb ludności, ale niepolegających na produkcji.
               Udział usług w zatrudnieniu na świecie rośnie, szczególnie szybko w państwach najbogatszych. Udział usług
              w zatrudnieniu w Polsce wynosi 59% i jest niższy niż w Europie Zachodniej.
               Usługi są bardzo różnorodne i szybko się zmieniają. Do usług, w których coraz więcej osób w Polsce znajduje
              zatrudnienie, należą usługi dla biznesu.


          Czy już umiesz? Sprawdź!


           1   Wyjaśnij, czym usługi różnią się od pozostałych dwóch sektorów gospodarki. Oszacuj, jaki udział w gospodarce
              będą mieć usługi za kilka lat. Uzasadnij odpowiedź.

           2   Porównaj w tabeli na s. 226–229 zatrudnienie w poszczególnych sektorach gospodarki Austrii i Rumunii. Który kraj
              ma nowocześniejszą gospodarkę? Dlaczego tak myślisz?

           3   Sprawdź, jakie rodzaje usług są wykonywane w okolicy twojej szkoły. Oceń, jakich usług brakuje.

                                                                                   117



                                                                                                              28.11.2022   21:32:39
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   117                                                            28.11.2022   21:32:39
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124