Page 138 - geografia 7
P. 138
3.8 Sukcesy Polaków i polskich firm na arenie międzynarodowej
Podejmij temat
Czy potrafisz wymienić polskie firmy,
które specjalizują się w produkcji po-
kazanych na zdjęciu wyrobów?
Sukcesy budują wizerunek
Wiele polskich firm osiągnęło sukces na rynku międzynarodowym. Ze wzglę-
du na szybkość przepływu informacji we współczesnym świecie sukcesy
przedsiębiorstw i obywateli danego kraju stają się sukcesami całego państwa
i budują jego międzynarodowy wizerunek. Przykładowo atutem szwajcar-
skich produktów jest precyzja, niemieckich – solidność, a japońskich – no-
woczesność. Po wykonaniu badań zleconych przez Ministerstwo Gospodarki
w 2013 r. stwierdzono, że w opinii polskich oraz zagranicznych konsumentów
i przedsiębiorców najważniejszym rozpoznawalnym atutem polskiej gospo-
darki jest kapitał ludzki (il. 3.68).
Co to znaczy polskie przedsiębiorstwo?
Z jednej strony globalny rynek ułatwia odnoszenie międzynarodowych sukce-
sów, z drugiej – trudniej na nim jednoznacznie wskazać, który produkt można
uznać za narodowy, a który nie. Czy bluza polskiej marki odzieżowej, ale wy-
produkowana w Azji, jest polskim produktem? Czy rodzima marka przejęta
i kierowana przez zagraniczne przedsiębiorstwo jest dalej polska?
W czasach swobodnego przepływu kapitału takich pytań rodzi się bardzo
wiele. W celu określenia tego, czy dana firma jest polska, możemy brać pod
3.68 Logo symbolizuje uwagę różne kryteria. Istotne może być miejsce założenia przedsiębiorstwa,
współpracujących, różnorodnych
ludzi tworzących polską narodowość założycieli lub właścicieli, miejsce projektowania i miejsce wy-
gospodarkę twarzania produktów czy kraj rejestracji działalności gospodarczej.
136
28.11.2022 21:33:16
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 136 28.11.2022 21:33:16
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 136