Page 138 - geografia 7
P. 138

3.8      Sukcesy Polaków i polskich firm na arenie międzynarodowej




        Podejmij temat






















        Czy potrafisz wymienić polskie firmy,
        które specjalizują się w produkcji po-
        kazanych na zdjęciu wyrobów?





                                            Sukcesy budują wizerunek
                                            Wiele polskich firm osiągnęło sukces na rynku międzynarodowym. Ze wzglę-
                                            du  na  szybkość  przepływu  informacji  we  współczesnym  świecie  sukcesy
                                            przedsiębiorstw i obywateli danego kraju stają się sukcesami całego państwa
                                            i  budują  jego  międzynarodowy  wizerunek.  Przykładowo  atutem  szwajcar-
                                            skich produktów jest precyzja, niemieckich – solidność, a japońskich – no-
                                            woczesność. Po wykonaniu badań zleconych przez Ministerstwo Gospodarki
                                            w 2013 r. stwierdzono, że w opinii polskich oraz zagranicznych konsumentów
                                            i przedsiębiorców najważniejszym rozpoznawalnym atutem polskiej gospo-
                                            darki jest kapitał ludzki (il. 3.68).

                                            Co to znaczy polskie przedsiębiorstwo?

                                            Z jednej strony globalny rynek ułatwia odnoszenie międzynarodowych sukce-
                                            sów, z drugiej – trudniej na nim jednoznacznie wskazać, który produkt można
                                            uznać za narodowy, a który nie. Czy bluza polskiej marki odzieżowej, ale wy-
                                            produkowana w Azji, jest polskim produktem? Czy rodzima marka przejęta
                                            i kierowana przez zagraniczne przedsiębiorstwo jest dalej polska?
                                               W czasach swobodnego przepływu kapitału takich pytań rodzi się bardzo
                                            wiele. W celu określenia tego, czy dana firma jest polska, możemy brać pod
        3.68    Logo symbolizuje            uwagę różne kryteria. Istotne może być miejsce założenia przedsiębiorstwa,
        współpracujących, różnorodnych
        ludzi tworzących polską             narodowość założycieli lub właścicieli, miejsce projektowania i miejsce wy-
        gospodarkę                          twarzania produktów czy kraj rejestracji działalności gospodarczej.

                                      136



                                                                                                              28.11.2022   21:33:16
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   136                                                            28.11.2022   21:33:16
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143