Page 142 - geografia 7
P. 142

Przedsiębiorczość kluczem do sukcesu

                                            Kiedy zaprezentowane firmy rozpoczynały działalność, nie wprowadzały na
                                            rynek wyrobów, które wcześniej nie byłyby znane. Miały konkurencję w kra-
                                            ju i na świecie. W jaki sposób udało im się więc odnieść taki sukces? Nie-
                                            które poszukiwały nowych rynków zbytu, gdzie była mniejsza konkurencja
                                            (np. przedsiębiorstwo Inglot rozpoczęło eksportowanie cieni do powiek i la-
                                            kierów do paznokci). Inne wykorzystywały modne trendy (np. CD Projekt wy-
                                            tworzył produkt dzięki potencjałowi fabuły sagi Wiedźmin) albo innowacyjne
                                            rozwiązania (np. FAKRO wprowadziło nowe systemy montażu okien). Reali-
                                            zacja każdego z tych pomysłów wymagała od przedsiębiorstwa wielu działań
                                            (z dziedzin takich jak: marketing, reklama, logistyka, modernizacja produkcji
                                            czy poszukiwanie nowych materiałów i technologii). Tak zorganizowane pra-
                                            ce, ukierunkowane na realizację nowatorskich pomysłów w celu uzyskania
                                            korzyści na rynku, nazywa się przedsiębiorczością.


                                            Wspieranie polskiej przedsiębiorczości
                                            Czy robiąc zakupy, sprawdzasz, skąd pochodzi dany produkt, albo chętniej
                                            sięgasz po te, które wyprodukowano w Polsce? A może szukasz tych, które zo-
                                            stały wykonane w twojej okolicy? Jeśli tak, to znaczy, że kierujesz się zasadami
        Patriotyzm ekonomiczny –
        postawa polegająca na podejmowaniu   patriotyzmu ekonomicznego, dzięki któremu wydane przez ciebie pienią-
        takich decyzji ekonomicznych, które są   dze wspierają rozwój twojego regionu. Kiedy wybierasz produkty wytworzone
        korzystne dla danego społeczeństwa.  lokalnie (il. 3.73), ograniczasz też negatywny wpływ transportu na środowisko
                                            (patrz lekcja 3.5) – dzięki skróceniu drogi od producenta do konsumenta.








        Ciekawe!









                                            3.73    Potrawy w restauracji koło Kazimierza Dolnego są w większości
                                            przygotowywane z produktów i na bazie receptur regionalnych


                                            Sukcesy społeczne
        Nagroda Nobla to najbardziej rozpo-
        znawalna na świecie nagroda, przyzna-  Sukcesy w życiu społecznym nie są tak wymierne, jak osiągnięcia gospodar-
        wana za wybitne osiągnięcia naukowe,   cze. Ich miarą może być sława, ale także cenne wyróżnienia, np. Nagroda
        literackie lub zasługi dla społeczeń-  Nobla  czy  medal  igrzysk  olimpijskich.  Ponadto  życie  społeczne  obejmuje
        stwa i ludzkości. Laureat otrzymuje dy-
        plom i medal oraz nagrodę pieniężną,   wiele dziedzin – aby zdobyć w którejś z nich międzynarodową renomę, po-
        a o jego osiągnięciach dowiaduje się   trzebne są odmienne kompetencje. W tabeli wymieniono niektórych Polaków,
        cały świat.                         którzy odnieśli duże sukcesy i są rozpoznawalni na świecie.

                                      140



                                                                                                              28.11.2022   21:33:30
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   140                                                            28.11.2022   21:33:30
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147