Page 139 - geografia 7
P. 139

Kiedy przedsiębiorstwo odnosi sukces?

          Czy do grona przedsiębiorstw odnoszących sukcesy na arenie międzynaro-
          dowej można zaliczyć takie, które ma aktualnie złe wyniki finansowe, ale jego
          marka jest rozpoznawalna na całym świecie? Zależy to od kryterium, jakim
          mierzymy sukces. Można przyjąć, że o sukcesie decyduje np. rozpoznawal-
          ność marki, wyniki sprzedaży, zyski z eksportu, udział w rynku światowym czy
          innowacyjność doceniana na arenie międzynarodowej. Na podstawie takich
          i innych kryteriów klasyfikacji powstają rankingi firm tworzone przez różne or-
          ganizacje. Na s. 138–139 zaprezentowano kilka polskich przedsiębiorstw, które
          w ostatnich latach często zajmowały najwyższe miejsca w takich rankingach.
             W  polskiej  gospodarce  można  ogólnie  wyróżnić  grupy  towarów,  które
          są na świecie wyjątkowo cenione. Należą do nich gry komputerowe, okna,
          meble,  rowery,  obuwie  (il.  3.69)  czy  kosmetyki,  a  także  wyroby  przemysłu
          elektromaszynowego (il. 3.70), spożywczego, przede wszystkim przetwórstwa
          mlecznego (il. 3.71) i owocowego (il. 3.72).






















          3.69    Polskie przedsiębiorstwa obuwnicze cieszą się   3.70    Polska jest ósmym na świecie i piątym w Europie
          dobrą opinią, swoją produkcję coraz częściej jednak lokują   eksporterem jachtów. Produkcja specjalizuje się w łodziach
          w fabrykach azjatyckich                               luksusowych z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi





















          3.71    Polska Izba Mleka zrzesza polskie firmy z branży   3.72    Polska jest jednym z największych w UE eksporterów
          mlecznej. Jej zadaniem jest m.in. promocja polskich   zagęszczonego soku jabłkowego i owoców mrożonych,
          produktów na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Chinach  a także przetworzonych grzybów

                                                                                   137



                                                                                                              28.11.2022   21:33:20
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   137
   1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd   137                                                            28.11.2022   21:33:20
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144