Page 139 - geografia 7
P. 139
Kiedy przedsiębiorstwo odnosi sukces?
Czy do grona przedsiębiorstw odnoszących sukcesy na arenie międzynaro-
dowej można zaliczyć takie, które ma aktualnie złe wyniki finansowe, ale jego
marka jest rozpoznawalna na całym świecie? Zależy to od kryterium, jakim
mierzymy sukces. Można przyjąć, że o sukcesie decyduje np. rozpoznawal-
ność marki, wyniki sprzedaży, zyski z eksportu, udział w rynku światowym czy
innowacyjność doceniana na arenie międzynarodowej. Na podstawie takich
i innych kryteriów klasyfikacji powstają rankingi firm tworzone przez różne or-
ganizacje. Na s. 138–139 zaprezentowano kilka polskich przedsiębiorstw, które
w ostatnich latach często zajmowały najwyższe miejsca w takich rankingach.
W polskiej gospodarce można ogólnie wyróżnić grupy towarów, które
są na świecie wyjątkowo cenione. Należą do nich gry komputerowe, okna,
meble, rowery, obuwie (il. 3.69) czy kosmetyki, a także wyroby przemysłu
elektromaszynowego (il. 3.70), spożywczego, przede wszystkim przetwórstwa
mlecznego (il. 3.71) i owocowego (il. 3.72).
3.69 Polskie przedsiębiorstwa obuwnicze cieszą się 3.70 Polska jest ósmym na świecie i piątym w Europie
dobrą opinią, swoją produkcję coraz częściej jednak lokują eksporterem jachtów. Produkcja specjalizuje się w łodziach
w fabrykach azjatyckich luksusowych z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi
3.71 Polska Izba Mleka zrzesza polskie firmy z branży 3.72 Polska jest jednym z największych w UE eksporterów
mlecznej. Jej zadaniem jest m.in. promocja polskich zagęszczonego soku jabłkowego i owoców mrożonych,
produktów na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Chinach a także przetworzonych grzybów
137
28.11.2022 21:33:20
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 137
1128_883352 _geografia_kl7_LIFT_DRUK.indd 137 28.11.2022 21:33:20