Page 69 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 69
62. Dzień i noc
Tato postawił na stole globus
i lampkę i powiedział:
— Globus to miniaturowy
model naszej kuli ziemskiej.
Narysowano na nim wszystko
to, co jest na prawdziwej
Ziemi: wszystkie lądy i oceany.
Spójrzcie, jak globus obraca się
dookoła swojej osi. Tak samo
obraca się Ziemia. Zanim obróci
się jeden raz, minie cała doba,
czyli 24 godziny!
Potem tato wziął małą
szpileczkę zakończoną
plastikowym łebkiem i wetknął
ją w globus.
— Po co to robisz? — zapytała Ola.
— Żeby oznaczyć miejsce, w którym się znajdujemy — usłyszała w odpowiedzi.
— Rafałku, włącz lampę, a ty, Olu, wyłącz górne światło. Popatrzcie, lampa
to Słońce, a globus — Ziemia. Szpilka wetknięta w globus wskazuje miejsce
naszego pobytu na Ziemi. Jest właśnie teraz oświetlona, prawda?
— Tak! — potwierdziły dzieci.
— To znaczy, że w naszym mieście jest dzień.
— Teraz obrócę globus — powiedział tato — i możecie zauważyć, że znaleźliśmy
się na nieoświetlonej części kuli ziemskiej. Jak sądzicie, co powiedzą o tym
mieszkańcy naszego miasta?
— Że u nas jest noc — odrzekł Rafał.
— A kiedy znów nastąpi dzień? — spytał tato.
— Gdy Ziemia jeszcze raz się obróci i znów będzie nas oświetlać Słoneczko
— odpowiedziała Ola.
Na podstawie książki Jefrema Lewitana „Historie niezwykłe o gwiazdach i planetach”,
przełożył Józef Rudalski
1. Wykonaj doświadczenie z globusem i lampką, jakie przeprowadził tata
Oli i Rafała. Przekonasz się w ten sposób, dlaczego mamy dzień i noc.
67