Page 71 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 71

Zegar słoneczny nie wskazywał godzin w nocy ani

            w pochmurne dni, bo wtedy jego wskazówka nie
            mogła rzucać cienia. Wymyślono więc zegar zwany

            klepsydrą. Składał się on z dwóch jednakowych
            naczyń, połączonych wąskim kanalikiem.

            Z naczynia górnego do dolnego przesączała się

            woda lub przesypywał się suchy piasek. Okres,
            w którym górne naczynie całkiem się opróżniło,

            był miarą czasu. Później odwracano naczynie
            i znów odmierzano czas.





                           II
                           III              Innym rozwiązaniem był zegar świecowy, czyli
                           IV

                           V                świeca, na której zaznaczano kreskami godziny.
                                            W miarę spalania się świecy widać było, jak

                                            upływa czas.







            1.  Jak sądzisz, czy dawne sposoby mierzenia czasu były dokładne
                i niezawodne?

            2.  Czy potrafisz wyczuć, kiedy upływa jedna minuta? Możesz to sprawdzić.
                Wstań, gdy nauczyciel da umówiony znak. Usiądź, gdy według ciebie
                upłynie jedna minuta. Nie patrz na zegar. Kiedy wszyscy usiądą,
                nauczyciel powie, kto z was najlepiej określił czas trwania jednej minuty.
               !               Czasowniki występują w trzech czasach:




                         przeszłym (wskazywał), teraźniejszym (wskazuje)
                                     i przyszłym (będzie wskazywał).




            3.  Napisz w zeszycie podane czasowniki w trzech czasach.

                              wschodzić   zachodzić   mierzyć   upływać



                                                                                                          69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76