Page 71 - GwK_podrecznik_cz-2_kl-2_2018
P. 71
Zegar słoneczny nie wskazywał godzin w nocy ani
w pochmurne dni, bo wtedy jego wskazówka nie
mogła rzucać cienia. Wymyślono więc zegar zwany
klepsydrą. Składał się on z dwóch jednakowych
naczyń, połączonych wąskim kanalikiem.
Z naczynia górnego do dolnego przesączała się
woda lub przesypywał się suchy piasek. Okres,
w którym górne naczynie całkiem się opróżniło,
był miarą czasu. Później odwracano naczynie
i znów odmierzano czas.
II
III Innym rozwiązaniem był zegar świecowy, czyli
IV
V świeca, na której zaznaczano kreskami godziny.
W miarę spalania się świecy widać było, jak
upływa czas.
1. Jak sądzisz, czy dawne sposoby mierzenia czasu były dokładne
i niezawodne?
2. Czy potrafisz wyczuć, kiedy upływa jedna minuta? Możesz to sprawdzić.
Wstań, gdy nauczyciel da umówiony znak. Usiądź, gdy według ciebie
upłynie jedna minuta. Nie patrz na zegar. Kiedy wszyscy usiądą,
nauczyciel powie, kto z was najlepiej określił czas trwania jednej minuty.
! Czasowniki występują w trzech czasach:
przeszłym (wskazywał), teraźniejszym (wskazuje)
i przyszłym (będzie wskazywał).
3. Napisz w zeszycie podane czasowniki w trzech czasach.
wschodzić zachodzić mierzyć upływać
69