Page 52 - GwK_podrecznik_cz-3_kl-2_2018
P. 52
98. W pracowni lalkarskiej
Jak powstaje lalka
Ania: — Czy mogłaby Pani opowiedzieć
nam o swojej pracy w teatrze
i o pracy kolegów?
Pani Ewa: — Zrobię to z przyjemnością. Proszę
o pytania.
Kamil: — Kto wykonuje najważniejszą pracę
w tym teatrze?
Pani Ewa: — W teatrze lalkowym bardzo ważną
funkcję pełni scenograf, którym
jest artysta plastyk. Po reżyserze
jest to niewątpliwie najważniejsza osoba.
Kasia: — Czym dokładnie zajmuje się scenograf?
Pani Ewa: — W uzgodnieniu z reżyserem scenograf projektuje lalki
występujące w przedstawieniu, a także dekoracje i rekwizyty.
Kamil: — Czy ktoś pomaga scenografowi w jego pracy?
Pani Ewa: — Tak. Swoje wizje artystyczne scenograf utrwala na papierze,
robiąc tak zwany projekt, który przekazuje do pracowni
plastycznej.
Ania: — Co dalej dzieje się z projektem scenografa?
Pani Ewa: — W pracowni plastycznej projekt ten omawiamy z reżyserem
i scenografem. Ustalamy, jakie lalki będą występować
w przedstawieniu, z jakich materiałów je wykonamy, jak będą
się poruszać na scenie.
Kamil: — Jakie są rodzaje lalek?
Pani Ewa: — Są różne lalki: kukły, czyli lalki
na kiju, pacynki, czyli lalki
zakładane na dłoń, marionetki,
czyli lalki na sznurkach, lalki
zmechanizowane.
Kasia: — O czym trzeba pamiętać, robiąc
lalki dla teatru?
50