Page 56 - GwK_podrecznik_cz-3_kl-2_2018
P. 56
Spektakl przygotowany przez klasę pozwoli na poznanie tajników
pracy osób związanych z teatrem. Wystawcie wspólnie sztukę
teatralną. Aby praca nad przedstawieniem przebiegała sprawnie,
zapoznajcie się z podanymi informacjami.
1. Jakie przedstawienie przygotować?
Zastanówcie się wspólnie, dla kogo chcecie przygotować swój
spektakl. Czy będzie to sztuka tematycznie związana z porą roku,
jakimś świętem lub ważnym wydarzeniem? Możecie na przedstawienie
zaprosić rodziców i w taki sposób świętować zakończenie roku
szkolnego albo przygotować spektakl dla uczniów klas młodszych —
wtedy należy dobrać repertuar, który będzie dostosowany do ich wieku.
2. Skąd wziąć tekst sztuki?
Jest wiele pięknych baśni i legend, które można interesująco
przedstawić na scenie. Warto także skorzystać z literatury dziecięcej
i przygotować adaptację jakiegoś dzieła lub wybrać gotowy tekst
napisany przez twórców spektakli dla dzieci. Trzeba także przemyśleć
wybór muzyki i ewentualnych efektów specjalnych — np. świetlnych
lub dźwiękowych. Wybierając sztukę, należy się zastanowić, czy
uczniowie waszej klasy będą mogli obsadzić wszystkie role.
3. Kto przygotowuje przedstawienie?
Trzeba się zastanowić, kto będzie reżyserem, a komu przydzielić
role aktorskie. Czy będzie potrzebna osoba odpowiedzialna za
efekty specjalne? Czy nie zostanie ktoś, dla kogo zabraknie roli do
odegrania? Na tym etapie warto już przydzielić zadania wszystkim
uczniom w klasie, a także zastanowić się, jakie rekwizyty będzie
można wykorzystać w przedstawieniu.
54