Page 29 - 890695_GWK_podrecznik_kl3_cz 4_2019
P. 29
135. Jego Wysokość król Maciuś Pierwszy
To było dla Maciusia takie
zrozumiałe, że zdawało mu
się, że on już to sam dawno
wymyślił i wiedział. A kiedy
teraz przez cztery wieczory
naradzał się z dziennikarzem,
wszystko sobie ułożył
w głowie i na radzie ministrów
zabrał głos w tej sprawie.
— Panowie ministrowie
— zaczął Maciuś i napił się
Sesja sejmu dzieci i młodzieży
wody, bo chciał długo mówić.
— Postanowiliśmy, żeby rządził cały naród, żeby cały naród mógł powiedzieć,
czego mu potrzeba. Ale zapomnieliście, panowie, że naród — to nie tylko dorośli,
ale i dzieci. Mamy kilka milionów dzieci — więc i one powinny rządzić. Niech
będą dwa parlamenty: jeden dla dorosłych — i tam będą posłowie dorosłych
i ministrowie dorosłych, a drugi będzie sejm dzieci — i tam dzieci będą posłami
i ministrami. Jestem królem i dorosłych, i dzieci, ale jeżeli dorośli uważają, że
jestem dla nich za mały, niech sobie wybiorą dorosłego króla, a ja zostanę królem
dzieci.
Maciuś cztery razy pił wodę i bardzo długo mówił, a ministrowie zrozumieli,
że to nie żarty, że teraz nie o czekoladę idzie albo o łyżwy czy huśtawki, tylko
o bardzo ważną reformę.
— Ja wiem, że to trudne — zakończył Maciuś. — Wszystkie reformy są trudne.
Ale trzeba zacząć. Jeżeli mnie się nie uda zrobić tak, jak trzeba, moje reformy
dokończy mój syn albo mój wnuk.
Ministrowie pochylili głowy. Tak długo i tak mądrze nigdy jeszcze Maciuś nie
mówił. To prawda — dzieci też są narodem, więc i one mają prawo rządzić. Ale jak
to zrobić? Czy potrafią, czy nie są za głupie?
Fragment książki Janusza Korczaka „Król Maciuś Pierwszy”
1. Co było niezwykłego w pomyśle króla Maciusia? Czy opisane wydarzenia
mogły być prawdziwe?
2. Znajdź w encyklopedii wyraz insygnia. Wyjaśnij, co on oznacza.
Jakie insygnia znajdują się na ilustracji na stronie 26?
3. Wyobraź sobie, że zasiadasz w sejmie dla dzieci. Jakimi sprawami chcesz
się zająć?
27