Page 24 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 24
2.1 Czas w historii
Podejmij temat
Na podstawie osi czasu
powiedzcie, jak się zmieniło
wasze życie w ciągu 10 lat.
Następnie ustalcie, ile czasu
upłynęło w waszym życiu
od ukazanych na osi wydarzeń.
Upływ czasu
Od momentu narodzin w waszym życiu zaszło mnóstwo zmian. Zdo-
byliście wiele umiejętności, np. chodzenia i mówienia. Zaczęliście
chodzić do szkoły. Nauczyliście się w niej czytać i pisać. Duże zmiany
zaszły również w waszym wyglądzie. Przemiany, jakie dokonały się
w ciągu tych lat, są dowodem na to, że czas upływa.
Aby określić, ile czasu minęło od jakiegoś wydarzenia, posługuje-
my się różnymi jednostkami czasu: latami, miesiącami, dniami i go-
dzinami. I tak na przykład od momentu narodzin dzielą was lata,
gdy tymczasem pierwsza lekcja historii odbyła się kilka tygodni temu.
Więcej na temat
Pierwsze zegary
W odmierzaniu upływu cza-
su pomagają nam zegary.
Najstarsze z nich powstały W zegarze słonecznym W zegarze wodnym czas Zegary piaskowe działały
kilka tysięcy lat temu. godzinę wskazywał cień odmierzała woda, która na tej samej zasadzie
Zobaczcie, jak wyglądały rzucany przez wskazówkę przelewała się z jednego co zegary wodne, ale
i w jaki sposób działały. ustawioną na tarczy. naczynia do drugiego. wykorzystywały piasek.
Powiedz, od czego zależało działanie przedstawionych zegarów.
22
04.10.2022 11:33:01
1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd 22 04.10.2022 11:33:01
1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd 22