Page 24 - 1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd
P. 24

2.1       Czas w historii





       Podejmij temat






       Na podstawie osi czasu
       powiedzcie, jak się zmieniło
       wasze życie w ciągu 10 lat.
       Następnie ustalcie, ile czasu
       upłynęło w waszym życiu
       od ukazanych na osi wydarzeń.






                                            Upływ czasu

                                            Od momentu narodzin w waszym życiu zaszło mnóstwo zmian. Zdo-
                                            byliście  wiele  umiejętności,  np.  chodzenia  i  mówienia.  Zaczęliście
                                            chodzić do szkoły. Nauczyliście się w niej czytać i pisać. Duże zmiany
                                            zaszły również w waszym wyglądzie. Przemiany, jakie dokonały się
                                            w ciągu tych lat, są dowodem na to, że czas upływa.
                                               Aby określić, ile czasu minęło od jakiegoś wydarzenia, posługuje-
                                            my się różnymi jednostkami czasu: latami, miesiącami, dniami i go-
                                            dzinami. I tak na przykład od momentu narodzin dzielą was lata,
                                            gdy tymczasem pierwsza lekcja historii odbyła się kilka tygodni temu.






       Więcej na temat


       Pierwsze zegary


       W odmierzaniu upływu cza-
       su pomagają nam zegary.
       Najstarsze z nich powstały        W zegarze słonecznym      W zegarze wodnym czas     Zegary piaskowe działały
       kilka tysięcy lat temu.           godzinę wskazywał cień    odmierzała woda, która    na tej samej zasadzie
       Zobaczcie, jak wyglądały          rzucany przez wskazówkę   przelewała się z jednego   co zegary wodne, ale
       i w jaki sposób działały.         ustawioną na tarczy.      naczynia do drugiego.     wykorzystywały piasek.

                 Powiedz, od czego zależało działanie przedstawionych zegarów.

                                         22



                                                                                                              04.10.2022   11:33:01
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   22                                                                    04.10.2022   11:33:01
   1004_883383_historia_kl4_DRUK.indd   22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29