Page 31 - historia 6
P. 31
Marcin Luter i reformacja
Na początku XVI wieku coraz więcej ludzi odczuwało potrzebę
reformy Kościoła. Jednym z nich był niemiecki teolog i zakonnik
– Marcin Luter. W 1517 roku przybił on na drzwiach kościoła
w Wittenberdze dokument, w którym spisał 95 przełomowych tez.
Nawoływał w nich kościelnych dostojników do zaprzestania handlu
odpustami, uważał to bowiem za niezgodne z Biblią.
Z czasem Luter sformułował obszerny program naprawy Kościoła
oraz przedstawił swoje poglądy religijne. Zakonnik uważał, że tylko
człowiek obdarzony przez Boga łaską wiary może zostać zbawiony.
Nie uchronią go przed potępieniem dobre uczynki ani tym bardziej Marcin Luter zajął ważne
odpusty. Za jedyne źródło wiary Luter uznał Biblię. Jednocześnie stanowisko w sprawach
odrzucił obrzędy ustanowione przez Kościół, w tym sakramenty stosunków państwo – Kościół.
(poza chrztem i komunią świętą). Luter głosił potrzebę zniesienia ko- Domagał się podporządkowania
ścielnej hierarchii i celibatu duchownych. Jego poglądy spotkały się Kościoła władzy świeckiej
ze sprzeciwem papieża Leona X, który mnicha ekskomunikował. oraz sekularyzacji zakonów.
Tezy Lutra zyskiwały w Niemczech dużą popularność i szybko, Oznaczała ona przejście
za sprawą druku, zaczęły oddziaływać na całą Europę. Tak narodził zakonników do stanu
świeckiego oraz przejęcie
się ruch religijny zwany reformacją. Miał on na celu uzdrowienie majątków kościelnych
sytuacji w Kościele, w konsekwencji doprowadził do jego podzia- przez państwo. Takie poglądy
łu. Na skutek nieugiętej postawy papiestwa zwolennicy reformacji odpowiadały wielu książętom
odstąpili od wiary katolickiej. W ten sposób powstało kilka nowych niemieckim. Popierali oni
Kościołów chrześcijańskich. Ich wyznawców określamy mianem Lutra, licząc na przejęcie dóbr
protestantów. Jednym z wyznań protestanckich był luteranizm. kościelnych w swoich krajach.
Więcej na temat
Wojny religijne w Niemczech
Jednym z następstw reformacji były wieloletnie wojny religijne na terenie
Rzeszy Niemieckiej. Toczyły się one między cesarzem Karolem V z kato-
lickiej dynastii Habsburgów a tymi książętami Rzeszy, którzy opowiedzieli
się za reformacją. Walki zakończył pokój religijny w Augsburgu zawarty
w 1555 roku między katolikami a luteranami – wprowadzał on zasadę
czyj kraj, tego religia. Na jego mocy książęta Rzeszy uzyskali od cesarza
możliwość swobodnego wyboru religii. Nie dotyczyło to jednak ich pod-
danych, którzy musieli przyjąć wyznanie swego księcia.
z Jak oceniasz postanowienia pokoju w Augsburgu? Dla kogo mogły być Pokój w Augsburgu
one satysfakcjonujące, a dla kogo – nie? (rycina z XVII wieku)
29
29
0618_881295_historia_kl6.indd 29 18.06.2019 11:05:56