Page 59 - historia 6
P. 59

Szkolnictwo i nauka
          Renesans przyczynił się w Polsce do rozwoju szkolnictwa. Powstawało
          wiele szkół parafi alnych, w których uczono czytania i pisania oraz ra-
          chunków. Prawdziwy rozkwit przeżywała Akademia Krakowska

          oraz inne szkoły wyższe działające w Rzeczypospolitej od XVI wie-
          ku – akademia biskupa Jana Lubrańskiego w Poznaniu, uniwersytet
          w Wilnie i Akademia Zamojska w Zamościu. Wraz ze sprowadzeniem
          jezuitów do Polski rozwijało się szkolnictwo jezuickie. Wysoki poziom
          prezentowały protestanckie gimnazja w Gdańsku, Toruniu i Elblągu.
            Na czasy renesansu przypada postęp w takich dziedzinach, jak
          matematyka i astronomia, przede wszystkim dzięki dokonaniom                    Duży rozgłos za granicą
          Mikołaja  Kopernika.  Rozwijały  się  też  kartografi a  i  geografi a.        zyskał polski myśliciel i pisarz
          Na tym polu zasłużyli się Bernard Wapowski, wydawca pierw-                     Andrzej Frycz Modrzewski.
          szych map Europy Wschodniej i Polski, oraz Maciej z Miechowa,                  W swoim dziele O poprawie
          twórca pierwszej nowożytnej geografi i Rzeczypospolitej. Ówczesne              Rzeczypospolitej opisał zasady
                                                                                         funkcjonowania nowoczesnego
          dziejopisarstwo  reprezentowali  z  kolei  wybitni  polscy  historycy  –       państwa, w którym wszyscy
          Marcin Kromer i Marcin Bielski. Kromer był autorem kroniki                     ludzie powinni być równi wobec
          dziejów  Polski.  Natomiast  Bielski  napisał  pierwszą  polską  historię      prawa. W tamtych czasach były
          powszechną, czyli opisującą dzieje świata.                                     to poglądy bardzo nowatorskie.







          Andrzej Frycz Modrzewski przeciwko nierówności praw

          […] jakże jednak [jest] z karą za zabójstwo plebejusza ? Za nie bo-            1   Plebejusz – w dawnej Polsce:
                                                                     1
          wiem płaci się tylko grzywną , i to o wiele mniejszą, niż za zabójstwo         człowiek nienależący do stanu
                                        2
          szlachcica. Tedy i wskutek nierówności grzywny, i wskutek zaniechania          szlacheckiego.
          więzienia powstaje najwyższa nierówność w osądzaniu zabójstwa ludzi            2   Grzywna – kara pieniężna wy-
          różnych stanów […]. Jakże więc, czy ludzie plebejskiego stanu nie są           mierzana za przestępstwo.
          na podobieństwo Boga stworzeni, skoro za ich zabicie mniej się płaci?          3   Możność – możliwość.
          Niechże wystarczy to, że plebejuszom, choćby nie wiem jak odznaczali
          się cnotą i naukami, odjęto wszelką możność  dojścia w Rzeczypospoli-
                                                        3
          tej do wysokich urzędów i że odczuwają to oni jako umniejszenie swych
          praw podstawowych.

                                      Źródło: A.F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej,
                                                          w: Wiek XVI–XVIII w źródłach…

           1    Wymień przykłady nierówności przytoczone przez Andrzeja Frycza
               Modrzewskiego w zacytowanym fragmencie tekstu.
           2    Czy autor ocenił ustrój ówczesnej Rzeczypospolitej jako sprawiedliwy?
               Uzasadnij odpowiedź.

                                                                                  57
                                                                                  57


   0618_881295_historia_kl6.indd   57                                                                         18.06.2019   11:06:23
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64