Page 96 - historia 7
P. 96

Realizm,                            Filozofia pozytywistyczna i jej wpływ na literaturę
        impresjonizm i symbolizm
                                            W drugiej połowie XIX w. myśliciele uznali, że wiedza o społeczeństwie,
                                            tak  jak  wiedza  o  przyrodzie,  powinna  się  opierać  na  naukowych  podsta-
                                            wach. Poglądy te wpłynęły na ukształtowanie filozofii pozytywistycznej.
                                            Jej twórcą był francuski uczony Auguste Comte [czyt. ogist kąt]. Sformuło-
                                            wał on podstawy socjologii – nauki o społeczeństwie.
                                               Poglądy Comte’a i naukowe rozważania Darwina na temat pochodze-
                                            nia  gatunku  ludzkiego  silnie  wpłynęły  na  literaturę.  Jej  przedstawiciele
                                            poruszali głównie problematykę społeczną. Analizowali w swoich utworach
                                            psychologiczne, społeczne i biologiczne motywacje bohaterów. Dokumento-
                                            wali życie określonych grup, np. górników. Jednym z najważniejszych nurtów
                                            w prozie stał się realizm – jego przedstawiciele starali się jak najwierniej
                                            opisywać rzeczywistość. Do najwybitniejszych przedstawicieli realizmu nale-
        Jean-François Millet [czyt. żą      żeli Honoré de Balzac [czyt. onore de balzak], Gustave Flaubert [czyt.
        frąsuła mije], Sadzący ziemniaki
                                            gustaw flober] i Charles Dickens [czyt. czarls dikens].

                                                   Modernizm
                                            Pod koniec XIX w. – w opozycji do pozytywistycznego kultu nauki oraz reali-
                                            zmu w sztuce – powstały rozmaite prądy modernistyczne. Moderniści uka-
                                            zywali człowieka jako istotę, która w swoim postępowaniu kieruje się przede
                                            wszystkim instynktami i emocjami. Pisali o kryzysie indywidualności i du-
                                            chowości w dobie rozwoju przemysłu. Ukazywali niemoc, bierność, poczucie
                                            schyłku cywilizacji i upadek wiary w możliwości nauki. Poeci modernistyczni
                                            często odrzucali literackie normy i eksperymentowali z materią języka. Wy-
                                            bitnymi przedstawicielami modernizmu w literaturze byli Arthur Rimbaud
                                            [czyt. artir rębo], Paul Verlaine [czyt. pol werlen] i Tomasz Mann.
        Claude Monet [czyt. klod mone],
        Parlament w Londynie                   Moderniści  czerpali  z  filozofii  Arthura  Schopenhauera  [czyt.  artura
                                            szopenhałera]  i  Fryderyka  Nietzschego  [czyt.  niczego].  Schopenhauer
                                            wyrażał skrajnie pesymistyczne poglądy na temat życia. Uważał, że jest ono
                                            pasmem cierpienia, a wynika to z dążenia ludzi do realizacji własnych potrzeb.
                                            Wyzwolenie duchowe człowieka wiedzie przez ascezę, zapomnienie o sobie
                                            i jest możliwe dzięki działaniu na rzecz innych. Nietzsche natomiast odrzucał
                                            tradycyjne wartości, mówił o bezcelowości świata, opowiadał się za ateizmem.

                                                   Nowe style w sztuce
                                            W XIX w. rozwijało się malarstwo realistyczne, ale również impresjonistyczne
                                            i symboliczne. Realiści wiernie ukazywali rzeczywistość. Natomiast impre-
                                            sjoniści starali się oddać na obrazie ulotne, subiektywne wrażenia. Za po-
        Gustaw Klimt, Nadzieja              mocą drobnych pociągnięć pędzla przedstawiali grę świateł czy przenikanie
                                            się kolorów w naturze. Chętnie malowali w plenerze. Symboliści z kolei
                                            na  swoich  obrazach  tworzyli  baśniowe  sceny,  często  pełne  grozy,  tajemni-
        Wskaż kierunki artystyczne reprezento-  czości, erotyki – niepozbawione elementów fantastycznych. Swoim dziełom
        wane przez powyższe obrazy.         nadawali ukryty sens, a odczytanie tej symboliki pozostawiali odbiorcom.

                                       94



                                                                                                              02.06.2020   10:22:02
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   94
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   94                                                                    02.06.2020   10:22:02
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101