Page 98 - historia 7
P. 98
Szybciej, wyżej, dalej… Przelot nad kanałem La Manche
W 1909 r. francuski pilot Louis Blériot
Przyjrzyj się niektórym dokonaniom człowieka [czyt: lui blerjo] jako pierwszy człowiek
przełomu wieków XIX i XX. w historii przeleciał samolotem
nad kanałem La Manche [czyt. la mansz]
położonym między wybrzeżem Francji
a Wielką Brytanią. Historyczny lot trwał
37 minut. Blériot dokonał swojego
wyczynu na maszynie własnej konstrukcji.
Pierwszy drapacz chmur
Dzięki upowszechnieniu stali, materiału mocniejszego
niż żelazo, oraz wynalezieniu windy można było
wznosić coraz wyższe budowle. Za pierwszy
wieżowiec na świecie uważa się 10-piętrowy Wieża Eiffla
Budynek Ubezpieczeń Domowych, wzniesiony
w latach 1884–1885 w Chicago. Piętra i ściany Symbolem industrializacji i nowych
zewnętrzne utrzymywał w nim stalowy szkielet. możliwości technicznych stała się
To innowacyjne rozwiązanie umożliwiło w przyszłości wieża Eiffla [czyt. ajfla] w Paryżu.
konstruowanie jeszcze wyższych drapaczy chmur. Dzieło francuskiego inżyniera powstało
w latach 1887–1889. Składa się z przeszło
18 tysięcy żelaznych części i ma 324 metry
wysokości. Do 1929 r. wieża Eiffla była
najwyższą budowlą świata.
Kabel telegraficzny pod Oceanem Atlantyckim
W 1857 r. na dnie Atlantyku położono kabel telegraficzny.
Pierwszą wiadomością przekazaną wówczas z Europy
Poniżej: wyciąganie kabla do Ameryki były gratulacje brytyjskiej królowej Wiktorii
telegraficznego na brzeg skierowane do prezydenta USA Jamesa Buchanana [czyt.
w Heart’s Content [czyt. hart dżejmsa bjukanena] z okazji jego zwycięstwa w wyborach.
kontent] w Nowej Fundlandii Z czasem kabel się zniszczył i dopiero w 1866 r. położono Otwarcie Kanału Sueskiego
(obecnie Kanada) w 1866 r. bardziej trwały. Wówczas jako pierwszą przekazano Kanał Sueski i Kanał Panamski
informację o zawarciu pokoju austriacko-pruskiego. Do największych przedsięwzięć budowlanych epoki należało
Linia telegraficzna przyspieszyła przekazywanie przekopanie Kanału Sueskiego i Kanału Panamskiego. Kanał
informacji przez Atlantyk z kilkunastu dni do kilku godzin. Sueski został wybudowany przez Francuzów w latach 1859–1869.
Połączył Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym i znacznie
skrócił czas podróży z Europy do Azji. Przykładowo pokonanie
drogi morskiej z Wielkiej Brytanii do Indii przed jego budową
zajmowało od czterech do pięciu miesięcy, natomiast
po – miesiąc. Prace nad Kanałem Panamskim Francuzi rozpoczęli
pod koniec XIX w., ale zostały one przerwane. Wznowili je
Amerykanie w porozumieniu z rządem Panamy. W 1914 r.,
po 10 latach, przez kanał przepłynął pierwszy oceaniczny parowiec.
Zdobycie bieguna południowego
W grudniu 1911 r. Norweg Roald [czyt. rułald] Amundsen
jako pierwszy dotarł na południowy biegun geograficzny.
W tym celu użył sań z psimi zaprzęgami. Po 33 dniach
na biegun dotarła też brytyjska ekspedycja kapitana
Roberta Scotta [czyt. skota], która do ciągnięcia sań
użyła kuców. Amundsen szczęśliwie wrócił do bazy,
ale Scott zginął w drodze powrotnej. Wyścig na biegun
był popularnym tematem prasowych sprawozdań
i wywoływał olbrzymie zainteresowanie czytelników.
96
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 96 02.06.2020 10:22:08
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 96
02.06.2020 10:22:08