Page 138 - historia 8
P. 138

Nowe środki komunikacji i globalizacja

                                            W drugiej połowie XX w. na całym świecie upowszechnił się nowy środek
                                            masowego przekazu – telewizja. Pod względem popularności szybko prze-
                                            ścignęła ona pozostałe mass media: prasę, radio i kino. Dziedzinę komunika-
                                            cji międzyludzkiej zrewolucjonizowały internet i telefonia komórkowa.
                                               Upowszechnienie telewizji i internetu przyczyniło się do dynamicznego
                                            rozwoju  globalizacji.  Proces  ten  polega  na  rozprzestrzenianiu  się  takich
                                            samych zjawisk – gospodarczych, politycznych, społecznych i kulturowych –
                                            w różnych częściach świata. Globalizacja gwałtownie przyspieszyła w latach
                                            80. XX w. Oprócz rozwoju mass mediów na jej postępy wpłynęły takie zja-
                                            wiska, jak rozwój międzynarodowego handlu i masowej turystyki, migracje
                                            ludności oraz rozprzestrzenianie się konsumpcyjnego stylu życia.
                                               Globalizacji towarzyszy gospodarcza i kulturowa ekspansja Zachodu.
        Jedną z ikon popkultury w latach    Przedsiębiorstwa typu Google, Coca-Cola czy McDonald’s zdobyły międzyna-
        60. XX w. stał się brytyjski zespół   rodowy zasięg. Zachodnia popkultura ma odbiorców na wszystkich kontynen-
        The Beatles [czyt. de bitels].
        Jego piosenki wywarły wielki        tach. Dotyczy to zwłaszcza muzyki i filmu – dziedzin, które prężnie rozwinęły
        wpływ na światopogląd młodzieży     się w XX w. Produkcje Hollywood, gdzie na promocję wydaje się miliony do-
        na całym świecie. Powyżej:          larów, zyskują światowy rozgłos. Anglojęzyczni wykonawcy wiodą prym w mu-
        członkowie grupy. Na dole od lewej:   zyce. Kreują oni gusta melomanów i znajdują naśladowców na całym świecie.
        Ringo Starr i George Harrison.
        U góry od lewej: Paul McCartney     Zjawiska te prowadzą do ujednolicenia kultury, spłycenia jej i zacierania się
        [czyt. pol makkartnej] i John Lennon.  odrębności regionalnych.





                                          Skutki globalizacji

                                          Odwiedźcie protestancki zbór w szwajcarskiej wiosce, meczet w Damaszku, ka-
                                          tedrę w Reims [czyt. ręs], buddyjską świątynię w Bangkoku. Choć w każdym
                                          z tych miejsc kultu napotkacie tę samą atmosferę pobożności, zorientujecie się
                                          bez trudu, że każde z nich należy do innej kultury. Potem siądźcie w fotelu
                                          multipleksowego kina – możecie równie dobrze odwiedzić stadion sportowy,
                                          centrum handlowe, nowoczesny hotel czy restaurację szybkiej obsługi w jakim-
                                          kolwiek mieście świata – i spróbujcie sobie wyobrazić, gdzie jesteście. Okaże się,
                                          że nigdzie i wszędzie. W środku abstrakcji. W cyberprzestrzeni. Pochłonięci te-
                                          lewizyjną grą Nintendo [czyt. najntendo] polujecie na piksele: otaczający was
                                          świat  przestaje  istnieć.  Oglądacie  MTV  [czyt.  emtiwi]:  uniwersalne  obrazy
                                          atakują oczy, uniwersalne dźwięki atakują uszy, a w tym dudniącym łomocie
                                          nie sposób się zorientować, w jakim kraju akurat przebywacie. Gdzie jesteście?
                                          W McŚwiecie.

                                                      Źródło: B. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, tłum. H. Jankowska, Warszawa 2001

                                           1   W których miejscach w przestrzeni publicznej globalizacja jest najbardziej
                                              widoczna, a które się jej opierają?

        Reklama Coca-Coli w Maroku          2  Jakie korzyści i jakie zagrożenia niesie ze sobą globalizacja? Oceń ten proces.

                                      136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143