Page 138 - historia 8
P. 138
Nowe środki komunikacji i globalizacja
W drugiej połowie XX w. na całym świecie upowszechnił się nowy środek
masowego przekazu – telewizja. Pod względem popularności szybko prze-
ścignęła ona pozostałe mass media: prasę, radio i kino. Dziedzinę komunika-
cji międzyludzkiej zrewolucjonizowały internet i telefonia komórkowa.
Upowszechnienie telewizji i internetu przyczyniło się do dynamicznego
rozwoju globalizacji. Proces ten polega na rozprzestrzenianiu się takich
samych zjawisk – gospodarczych, politycznych, społecznych i kulturowych –
w różnych częściach świata. Globalizacja gwałtownie przyspieszyła w latach
80. XX w. Oprócz rozwoju mass mediów na jej postępy wpłynęły takie zja-
wiska, jak rozwój międzynarodowego handlu i masowej turystyki, migracje
ludności oraz rozprzestrzenianie się konsumpcyjnego stylu życia.
Globalizacji towarzyszy gospodarcza i kulturowa ekspansja Zachodu.
Jedną z ikon popkultury w latach Przedsiębiorstwa typu Google, Coca-Cola czy McDonald’s zdobyły międzyna-
60. XX w. stał się brytyjski zespół rodowy zasięg. Zachodnia popkultura ma odbiorców na wszystkich kontynen-
The Beatles [czyt. de bitels].
Jego piosenki wywarły wielki tach. Dotyczy to zwłaszcza muzyki i filmu – dziedzin, które prężnie rozwinęły
wpływ na światopogląd młodzieży się w XX w. Produkcje Hollywood, gdzie na promocję wydaje się miliony do-
na całym świecie. Powyżej: larów, zyskują światowy rozgłos. Anglojęzyczni wykonawcy wiodą prym w mu-
członkowie grupy. Na dole od lewej: zyce. Kreują oni gusta melomanów i znajdują naśladowców na całym świecie.
Ringo Starr i George Harrison.
U góry od lewej: Paul McCartney Zjawiska te prowadzą do ujednolicenia kultury, spłycenia jej i zacierania się
[czyt. pol makkartnej] i John Lennon. odrębności regionalnych.
Skutki globalizacji
Odwiedźcie protestancki zbór w szwajcarskiej wiosce, meczet w Damaszku, ka-
tedrę w Reims [czyt. ręs], buddyjską świątynię w Bangkoku. Choć w każdym
z tych miejsc kultu napotkacie tę samą atmosferę pobożności, zorientujecie się
bez trudu, że każde z nich należy do innej kultury. Potem siądźcie w fotelu
multipleksowego kina – możecie równie dobrze odwiedzić stadion sportowy,
centrum handlowe, nowoczesny hotel czy restaurację szybkiej obsługi w jakim-
kolwiek mieście świata – i spróbujcie sobie wyobrazić, gdzie jesteście. Okaże się,
że nigdzie i wszędzie. W środku abstrakcji. W cyberprzestrzeni. Pochłonięci te-
lewizyjną grą Nintendo [czyt. najntendo] polujecie na piksele: otaczający was
świat przestaje istnieć. Oglądacie MTV [czyt. emtiwi]: uniwersalne obrazy
atakują oczy, uniwersalne dźwięki atakują uszy, a w tym dudniącym łomocie
nie sposób się zorientować, w jakim kraju akurat przebywacie. Gdzie jesteście?
W McŚwiecie.
Źródło: B. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, tłum. H. Jankowska, Warszawa 2001
1 W których miejscach w przestrzeni publicznej globalizacja jest najbardziej
widoczna, a które się jej opierają?
Reklama Coca-Coli w Maroku 2 Jakie korzyści i jakie zagrożenia niesie ze sobą globalizacja? Oceń ten proces.
136